C 2015

Stará místo nové. Proč interpretace nahrazuje současnou hudební tvorbu?

FLAŠAR, Martin

Základní údaje

Originální název

Stará místo nové. Proč interpretace nahrazuje současnou hudební tvorbu?

Název anglicky

Old instead of new. Why interpretation replaces current musical production?

Autoři

FLAŠAR, Martin (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Nitra, Ars longa, vita brevis, od s. 89-104, 16 s. Hudba - integrácie - interpretácie 18, 2015

Nakladatel

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Pedagogická fakulta

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00085511

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-558-0843-7

Klíčová slova anglicky

music creation; music performace; early music; contemporary music

Štítky

Změněno: 30. 3. 2016 21:05, doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.

Anotace

V originále

Následující příspěvek je založen spíše na hypotézách určených k diskuzi. V posledních letech lze v české hudební kultuře pozorovat silnou tendenci k vytlačování soudobé hudby hudbou starou. Procesy, které vedou k této paradoxní situaci, mají řadu historických příčin. Hnutí Nové hudby definitivně ztratilo své posluchače kvůli svému pohrdání publikem a elitářství. Na druhé straně hnutí staré hudby hudbě zjevně navrací lidský rozměr s jistou mírou nepřesnosti, nedokonalosti, křehkosti a hluboké emocionality. Prohrála už Nová hudba definitivně svou bitvu o posluchače? Jaké jsou její šance pro nejbližší budoucnost?

Anglicky

The following contribution is based more on assumptions intended for discussion. In Czech music of recent years there can be observed a strong tendency for an extrusion of contemporary music by early music. Processes that lead to the paradoxical situation have a number of historical reasons. New Music movement finally lost its audience because of his contempt for the audience and elitism. On the other hand, the movement for the early music apparently restores the human dimension in music with a certain degree of inaccuracy, imperfection, fragility and deep emotionality. Has the New music finally lost its battle for listener? What are her chances for the immediate future?

Návaznosti

MUNI/A/1179/2014, interní kód MU
Název: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část II.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část II., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty