PANTŮČEK, Viktor. Diskuse o angažovaném dějepisu hudby. Srovnání "helfertovské" a "barvíkovské" koncepce dějin hudby. In K odkazu Vladimíra Helferta, Brno, Týden vědy FF MU. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Diskuse o angažovaném dějepisu hudby. Srovnání "helfertovské" a "barvíkovské" koncepce dějin hudby
Název anglicky Discussion about a committed history of music. Comparison "helfertovské" and "barvíkovské" conception of music history
Autoři PANTŮČEK, Viktor (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání K odkazu Vladimíra Helferta, Brno, Týden vědy FF MU, 2015.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/15:00085663
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky česká hudba; dějiny hudby; periodizace dějin hudby; Vladimír Helfert; Miroslav Barvík
Klíčová slova anglicky Czech music; history of music; periodization of the history of music; Vladimir Helfert; Miroslav Barvík
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 23. 3. 2016 16:20.
Anotace
V roce 1938 opublikoval v prvním čísle revue Musicologie Vladimír Helfert svůj text Periodizace dějin hudby. Příspěvek k logice hudebního vývoje , koncepce dějin byla postavena na základě imanentního vývoje hudebního strukturování. Ovšem při interpretaci české moderní hudby či vlivu české hudby na evropské dění se u Helferta mnohdy výrazněji projevil vliv etických kritérií, nad estetickými. Bylo potřeba zkonstruovat československé hudební dějiny. Ve čtvrtém ročníku Hudebních rozhledů v roce 1951 vyšel článek Miroslava Barvíka Návrh osnov dějin hudby na konservatořích , ten byl důsledkem i předpokladem diskusí vedených ohledně nové, stranické koncepce dějin hudby. Podobně jako stranická historiografie či literární vědy, měla být i na pozicích dějin hudby uchvácena historie ve prospěch stranické propagandy, institucionálního paradigmatu při aplikaci metody socialistického realismu. Cílem příspěvku je předložit odborné veřejnosti komparaci různých „čtení“ dějin hudby na pozadí kulturně společenské situace Československa v letech 1938 a 1948. Chceme prezentovat hledání ideálního modelu hudebního dějepisu na základě „vývoje společenských řádů“ , ve srovnání s mýtotvorným konceptem první republiky, jak se též odrazil v konstrukcích Vladimíra Helferta .
Anotace anglicky
In 1938 published in the first issue of the Revue Musicologia Vladimir Helfert text periodization of music history. Contribution to the logic of musical development, the concept of history was built on the basis of the immanent evolution of musical structuring. However, the interpretation of Czech contemporary music and the influence of Czech music to European affairs at Helfert often more significant influence of ethical criteria of aesthetic. It was necessary to construct the Czechoslovak musical history. In the fourth edition of Hudební rozhledy in 1951 published an article by Miroslav Barvík Design curriculum of music history at the Conservatory, he was due a prerequisite for the discussions held regarding the new party concept of music history. Like the party historiography and literary criticism, should be in positions of music history captivated history in favor of party propaganda, institutional paradigm in the application of the method of socialist realism. The aim of this paper is to present a professional public comparison of various "read" the history of music in the background cultural and social situation in Czechoslovakia in 1938 and 1948. We present the search for the ideal model of musical history based on "the development of social orders" in comparison with mýtotvorným concept of the First Republic, as also reflected in the construction of Vladimir Helfert.
Návaznosti
MUNI/A/1179/2014, interní kód MUNázev: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část II.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část II., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 18. 4. 2024 02:21