2015
Učitelské otázky a žákovské odpovědi ve výuce chemie
TRNOVÁ, EvaZákladní údaje
Originální název
Učitelské otázky a žákovské odpovědi ve výuce chemie
Název česky
Učitelské otázky a žákovské odpovědi ve výuce chemie
Název anglicky
Teachers´ Questions and Students´ Answers in Chemistry Instruction
Autoři
TRNOVÁ, Eva (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Brno, XXIV. Mezinárodní konference o výuce chemie DIDAKTIKA CHEMIE A JEJÍ KONTEXTY. Sborník příspěvků z konference 20.–21. 5. 2015. od s. 246-253, 8 s. 2015
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/15:00085846
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-7996-0
Klíčová slova česky
didaktika chemie; pedagogická komunikace; učitelské otázky; žákovské odpovědi
Klíčová slova anglicky
didactics of chemistry; educational communication; teachers' questions; students´ answers
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 20. 3. 2016 23:55, doc. RNDr. Eva Trnová, PhD.
V originále
V příspěvku je prezentována málo obvyklá mezioborovost, a to didaktiky chemie a pedagogické komunikace. Tyto obory mají společné výzkumné oblasti, ke kterým patří komunikace mezi učitelem a žáky ve výuce chemie. Kladení učitelských otázek a vznik žákovských odpovědí zásadně ovlivňují efektivitu výuky. Učitelská dovednost tvořit a klást otázky patří mezi ty, které si studenti učitelství začínají osvojovat již během studia, ale rozvíjejí je celý profesní život. Při přípravě na pedagogickou praxi ve výuce didaktiky přírodovědných předmětů udávali studenti, že se nejvíce obávají zkoušení, konkrétně formulování otázek a hodnocení žákovských odpovědí. V příspěvku je prezentována část teorie zabývající se problematikou otázek a odpovědí z pohledu pedagogické komunikace v kontextu didaktiky chemie. Jsou uvedeny také konkrétní ukázky a výsledky kvalitativního výzkumu zabývajícího se otázkami a odpověďmi ve výuce chemie. Existuje též verze na CD nosiči, ISBN 978-80-210-7954-0.
Anglicky
The paper presents not so much usual interdisciplinarity - didactics of chemistry and educational communication. These branches have common research areas, which include communication between a teacher and students in chemistry instruction. Asking teachers´ questions and creation of students´ answers fundamentally affect the effectiveness of instruction. Teacher skills to create and ask questions belong to skills which future teachers begin to acquire during their study, but they develop them the whole professional life. Students during the instruction of didactics of science reported that they worried about examination, specifically to formulate questions and evaluate students´ answers. The paper presents part of the theory dealing with questions and answers from the perspective of educational communication in the context of didactics of chemistry. They are also given concrete examples and results of qualitative research dealing with issues of questions and answers. There is also a CD version of this book of proceedings, ISBN 978-80-210-7954-0.