TRNOVÁ, Eva. Učitelské otázky a žákovské odpovědi ve výuce chemie. Online. In Hana Cídlová (ed.). XXIV. Mezinárodní konference o výuce chemie DIDAKTIKA CHEMIE A JEJÍ KONTEXTY. Sborník příspěvků z konference 20.–21. 5. 2015. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 246-253. ISBN 978-80-210-7996-0. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-7996-2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Učitelské otázky a žákovské odpovědi ve výuce chemie
Název česky Učitelské otázky a žákovské odpovědi ve výuce chemie
Název anglicky Teachers´ Questions and Students´ Answers in Chemistry Instruction
Autoři TRNOVÁ, Eva (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Brno, XXIV. Mezinárodní konference o výuce chemie DIDAKTIKA CHEMIE A JEJÍ KONTEXTY. Sborník příspěvků z konference 20.–21. 5. 2015. od s. 246-253, 8 s. 2015.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/15:00085846
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-7996-0
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-7996-2015
Klíčová slova česky didaktika chemie; pedagogická komunikace; učitelské otázky; žákovské odpovědi
Klíčová slova anglicky didactics of chemistry; educational communication; teachers' questions; students´ answers
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: doc. RNDr. Eva Trnová, PhD., učo 26136. Změněno: 20. 3. 2016 23:55.
Anotace
V příspěvku je prezentována málo obvyklá mezioborovost, a to didaktiky chemie a pedagogické komunikace. Tyto obory mají společné výzkumné oblasti, ke kterým patří komunikace mezi učitelem a žáky ve výuce chemie. Kladení učitelských otázek a vznik žákovských odpovědí zásadně ovlivňují efektivitu výuky. Učitelská dovednost tvořit a klást otázky patří mezi ty, které si studenti učitelství začínají osvojovat již během studia, ale rozvíjejí je celý profesní život. Při přípravě na pedagogickou praxi ve výuce didaktiky přírodovědných předmětů udávali studenti, že se nejvíce obávají zkoušení, konkrétně formulování otázek a hodnocení žákovských odpovědí. V příspěvku je prezentována část teorie zabývající se problematikou otázek a odpovědí z pohledu pedagogické komunikace v kontextu didaktiky chemie. Jsou uvedeny také konkrétní ukázky a výsledky kvalitativního výzkumu zabývajícího se otázkami a odpověďmi ve výuce chemie. Existuje též verze na CD nosiči, ISBN 978-80-210-7954-0.
Anotace anglicky
The paper presents not so much usual interdisciplinarity - didactics of chemistry and educational communication. These branches have common research areas, which include communication between a teacher and students in chemistry instruction. Asking teachers´ questions and creation of students´ answers fundamentally affect the effectiveness of instruction. Teacher skills to create and ask questions belong to skills which future teachers begin to acquire during their study, but they develop them the whole professional life. Students during the instruction of didactics of science reported that they worried about examination, specifically to formulate questions and evaluate students´ answers. The paper presents part of the theory dealing with questions and answers from the perspective of educational communication in the context of didactics of chemistry. They are also given concrete examples and results of qualitative research dealing with issues of questions and answers. There is also a CD version of this book of proceedings, ISBN 978-80-210-7954-0.
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 06:21