B 2015

Člověk s postižením a výtvarná tvorba : od zobrazování k autorství

SOCHOR, Pavel

Basic information

Original name

Člověk s postižením a výtvarná tvorba : od zobrazování k autorství

Authors

Edition

1. vyd. Brno, 200 pp. 2015

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Type of outcome

Odborná kniha

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

ISBN

978-80-210-7925-0

Tags

Změněno: 14/1/2016 15:57, Mgr. Jana Dykastová

Abstract

V originále

Odborná kniha prostřednictvím induktivní a deduktivní výzkumné metody analyzuje oblasti výtvarné tvorby ve speciální pedagogice, výtvarné výchově, arteterapii a umění. Práce je členěna do tří kapitol. První kapitola obsahuje výzkumně-analytickou studii na téma zobrazování postižení ve vybraných obdobích evropských dějin umění. Druhá kapitola se zabývá problematikou výtvarné tvorby ve výchově, vzdělávání i terapii a prezentuje výsledky akčního výzkumu. V úvodu kapitoly hledá komparativní analýzou společná východiska teoretických konceptů arteterapie, speciální výtvarné výchovy a inkluzivní výtvarné didaktiky. Třetí kapitola se věnuje etablování osob s postižením jako autorů výtvarných artefaktů a jejich umělecké tvorby. Zároveň v případových studiích hodnotí uměleckou tvorbu jako specifickou strategii sociální inkluze.

In English

This book analyzes through theoretical research the field of art creation in special education, art education, art therapy and visual art. The work is divided into three chapters. The first chapter contains analytical study focusing on disability images in visual arts in selected periods of European art history. The second chapter deals with art work creation in education and therapy and presents outcomes of an action research.It aims to compare and interpret new theoretical foundations of art therapy, special art education and inclusive art didactics. The final chapter focuses on establishment of authors with disabilities as artists and art creation as a specific strategy for social inclusion. At the same time it values artistic creation as a specific strategy of social inclusion.