BINKA, Bohuslav, Jan ČINČERA a Martin ČERNÝ. Hodnoty v opravdovém světě. Envigogika. Praha: Univerzita Karlova, 2015, roč. 10, č. 3, s. 1-16. ISSN 1802-3061. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/18023061.505.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Hodnoty v opravdovém světě
Název anglicky Values in the Real World
Autoři BINKA, Bohuslav (203 Česká republika, domácí), Jan ČINČERA (203 Česká republika, domácí) a Martin ČERNÝ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Envigogika, Praha, Univerzita Karlova, 2015, 1802-3061.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14230/15:00085942
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.14712/18023061.505
Klíčová slova česky hodnoty; environmentální výchova; Schwartzova teorie hodnot; model Real World Learning
Klíčová slova anglicky values; environmental education; Schwarz’ theory of universal values; the Real World Learning model
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D., učo 6956. Změněno: 15. 1. 2016 11:12.
Anotace
Článek analyzuje možností využití Schwartzovy teorie hodnot pro programy zpracované podle modelu Real World Learning. V první části představuje Schwartzovu teorii a její základní východiska. Ve druhé upozorňuje na její kritickou reflexi vyplývající z prací Pareta a Sorela. Jejím jádrem je přílišný „optimismus“ teorie, nepředpokládající schopnost hodnoty moci „maskovat“ se za jiné hodnoty. Na základě této kritiky článek upozorňuje na možná rizika nereflektované snahy prosazovat ve výchově hodnoty univerzalismu a benevolence pomocí mocenského diskursu, a navrhuje jejich prevenci pomocí otevřené sebereflexe učitele.
Anotace anglicky
The paper analysis how the Schwartz’ theory of universal values promoted in the Real World Learning Model might be applied in educational practice. In its first part it introduces the Schwartz’ theory and its basic assumptions. In the second part it presents its critical reflection based on works of Pareto and Sorel. As they argue, the theory is too “optimistic” as it does not presuppose the ability of value of power to “mask” itself for other values. On the basis of this criticism, the paper discusses possible risks of non-reflected effort to force values of univerzalism or benevolence in education by the means of power discourse, and recommends an open self-reflection of a teacher as a prevention of such a risk.
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 03:20