LIPOVSKÁ, Hana a Daniel NĚMEC. Fiscal Bills and Implementation Lags. In Dagmar Špalková, Lenka Matějová. Proceedings of the 20th International Conference Current Trends in Public Sector Research. 1. vyd. Brno: Masaryk University, 2016, s. 163-170. ISBN 978-80-210-8082-9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Fiscal Bills and Implementation Lags
Autoři LIPOVSKÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí) a Daniel NĚMEC (203 Česká republika, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Proceedings of the 20th International Conference Current Trends in Public Sector Research, od s. 163-170, 8 s. 2016.
Nakladatel Masaryk University
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50202 Applied Economics, Econometrics
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14560/16:00089278
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-80-210-8082-9
ISSN 2336-1239
UT WoS 000379382400020
Klíčová slova česky Fiskální diskrece; fiskální procedura; státní rozpočet; implementační zpoždění; Senát
Klíčová slova anglicky Fiscal discretion; Fiscal procedure; Government Budget; Implementation Lags; Senate
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 23. 4. 2019 10:13.
Anotace
The aim of this paper is to broaden our knowledge of the Czech implementation lag and primarily to analyse the impact of bicameralism on it. For the aim of this research, an original dataset of fiscal discretionary bills and state budget bills was created. The dataset on the fiscal discretionary bills is based on the original list of discretionary government expenditures and revenues, which was compiled by the Czech National Bank. Our extended dataset covers 69 bills in total for the period 1994–2013. While standard implementation of fiscal discretionary measures takes 215 days, implementation without the Senate took only 143 days. The monocameral procedure used for the state budget bill takes just 103 days. For the aim of our research, we defined the original concept of fiscal procedure as a monocameral legislative process. Under the standard legislative process, 20% of fiscal discretionary bills are implemented during two quarters and 85% during four quarters. As for the suggested fiscal procedure, there would be as much as 98% of fiscal discretionary bills implemented during four quarters. Our recent analysis has inevitably led us to a cautious conclusion, that the automatic stabilizators should be preferred to the tediously emerging fiscal discretionary bills.
Návaznosti
MUNI/A/1235/2014, interní kód MUNázev: Aktuální přístupy k tvorbě a implementaci dynamických stochastických modelů všeobecné rovnováhy (Akronym: Aktuální přístupy k DSGE modelům)
Investor: Masarykova univerzita, Aktuální přístupy k tvorbě a implementaci dynamických stochastických modelů všeobecné rovnováhy, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 25. 9. 2024 00:32