C 2015

Socialism for Sale: Czechoslovakia’s Krátký film, Custom-Made Film Production, and the Promotion of Consumer Culture in the 1950s

ČESÁLKOVÁ, Lucie

Základní údaje

Originální název

Socialism for Sale: Czechoslovakia’s Krátký film, Custom-Made Film Production, and the Promotion of Consumer Culture in the 1950s

Autoři

ČESÁLKOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

First published. New York - Oxford, Cinema in the Servce of the State: Perspectives on Film Culture in the GDR and Czechoslovakia, 1945-1960, od s. 166-187, 22 s. Film Europe, 2015

Nakladatel

Berghahn Books

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00081499

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-1-78238-996-5

Klíčová slova anglicky

advertising film; short film; propaganda; promotion; socialist consumer culture

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 4. 2016 15:37, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

This essay examines the relationship between the socialist state and short film in Czechoslovakia in the 1950s, focusing on a mixture of ideological and commercial objectives in the process of negotiation about Krátký film's custom-made productions for state bodies. It takes into account the internal structures of consumer culture and the attitudes of official state bodies to consumerism in general and offers a deeper understanding of the importance of film promotion and advertising within the socialist system. It claims, that advertising films that supported consumer culture represented a challenge to socialism, which cultural policy failed to address for quite some time. Due to the medium’s high demand with regard to production time and cost, film had the potential to expose imbalances between the ideals of socialism and consumer culture Methodologically, this text combines the study of so-called 'useful film', custom-made film, and film propaganda—including a consideration of the specifics of exhibition in a non-theatrical environment—with an examination of the role of state-promotional film within socialistic consumer culture more generally.

Návaznosti

GPP409/10/P156, projekt VaV
Název: Vznik Krátkého filmu 1945?1950
Investor: Grantová agentura ČR, Vznik Krátkého filmu 1945-1950