ČESÁLKOVÁ, Lucie. Socialism for Sale: Czechoslovakia’s Krátký film, Custom-Made Film Production, and the Promotion of Consumer Culture in the 1950s. In Karl, Lars; Skopal, Pavel. Cinema in the Servce of the State: Perspectives on Film Culture in the GDR and Czechoslovakia, 1945-1960. First published. New York - Oxford: Berghahn Books, 2015, s. 166-187. Film Europe. ISBN 978-1-78238-996-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Socialism for Sale: Czechoslovakia’s Krátký film, Custom-Made Film Production, and the Promotion of Consumer Culture in the 1950s
Autoři ČESÁLKOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání First published. New York - Oxford, Cinema in the Servce of the State: Perspectives on Film Culture in the GDR and Czechoslovakia, 1945-1960, od s. 166-187, 22 s. Film Europe, 2015.
Nakladatel Berghahn Books
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/15:00081499
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-1-78238-996-5
Klíčová slova anglicky advertising film; short film; propaganda; promotion; socialist consumer culture
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 25. 4. 2016 15:37.
Anotace
This essay examines the relationship between the socialist state and short film in Czechoslovakia in the 1950s, focusing on a mixture of ideological and commercial objectives in the process of negotiation about Krátký film's custom-made productions for state bodies. It takes into account the internal structures of consumer culture and the attitudes of official state bodies to consumerism in general and offers a deeper understanding of the importance of film promotion and advertising within the socialist system. It claims, that advertising films that supported consumer culture represented a challenge to socialism, which cultural policy failed to address for quite some time. Due to the medium’s high demand with regard to production time and cost, film had the potential to expose imbalances between the ideals of socialism and consumer culture Methodologically, this text combines the study of so-called 'useful film', custom-made film, and film propaganda—including a consideration of the specifics of exhibition in a non-theatrical environment—with an examination of the role of state-promotional film within socialistic consumer culture more generally.
Návaznosti
GPP409/10/P156, projekt VaVNázev: Vznik Krátkého filmu 1945?1950
Investor: Grantová agentura ČR, Vznik Krátkého filmu 1945-1950
VytisknoutZobrazeno: 7. 5. 2024 07:26