2015
Publikování knih v čase manažerské logiky: poznámky k současnému českému nakladatelskému poli
KIRKOSOVÁ, KateřinaZákladní údaje
Originální název
Publikování knih v čase manažerské logiky: poznámky k současnému českému nakladatelskému poli
Název česky
Publikování knih v čase manažerské logiky: poznámky k současnému českému nakladatelskému poli
Název anglicky
Publishing books in time of managerial logics: remarks to contemporary Czech publishing field
Autoři
KIRKOSOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Olomouc, Literární a knižní kultura v digitálním věku, od s. 139-149, 11 s. 2015
Nakladatel
Filozofická fakulta Univerzity Palackého
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/15:00086280
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-87895-49-8
Klíčová slova česky
knižní průmysl; mediální průmysl; knižní nakladatelé; globalizace; komercionalizace; digitalizace
Klíčová slova anglicky
book publishing; culture industry; globalization; commercionalization; digitalization
Změněno: 28. 4. 2016 13:52, Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D.
V originále
V tomto příspěvku sleduji hlavní strukturní a obsahové tendence, které ovlivňují nakladatelské strate-gie a praxe v současném českém literárním poli, přičemž literární pole chápu jako relativně autonomní, nikoli však nezávislou součást širšího komplexu mediálního průmyslu. Soustředím se na diskurzy a jednání vybraných nakladatelství publikujících domácí a/nebo zahraniční beletrii a v tomto kontextu pracuji s pěti klíčovými trendy - globalizace, komercionalizace, homogenizace, fragmentace a digitali-zace. Přibližuji základní rámec strategických přeskupení, k nimž jsou české nakladatelské domy v souvislosti s nimi vyzývány, a uvádím ilustrativní příklady. V příspěvku čerpám z materiálů k rozpracované dizertační práce sondující strukturu a dynamiku českých nakladatelství publikujících beletrii. Práci rámuji reflexivní sociologií Pierra Bourdieu a analýzu zakládám na kvalitativních meto-dách sběru dat: vedle polostrukturovaných rozhovorů s vybranými nakladateli do výzkumného korpu-su zahrnuji vybrané novinové, časopisecké či internetové články k tématu, propagační materiály na-kladatelství či zápisky z knižních veletrhů a knihkupectví.
Anglicky
The main goal of this paper is to review the key structural trends within contemporary Czech literary field, foregrounding the perspective of fiction book publisher. I conceptualize the literary field as relatively autonomous, but integral part of cultural and media business as such. Analysing various discourses and social praxes of book publishers, I base my argumentation on five main trends: globalization, commercialization, homogenization, fragmentation and digitalization. I describe the basic factual and interpretative framework these imply and demonstrate the changes on many examples. The paper represents a separate output of my PhD thesis research, in which I investigate the logics and dynamics of Czech publishing field. The research design is built on Pierre Bourdieu’s reflexive sociology and qualitative methods of data analysis.