2015
I gynaika kai to gynaikeio soma stin elliniki kai tsechiki yperrealistiki poiisi tou mesopolemou
VOTAVOVÁ SUMELIDISOVÁ, NicoleZákladní údaje
Originální název
I gynaika kai to gynaikeio soma stin elliniki kai tsechiki yperrealistiki poiisi tou mesopolemou
Název anglicky
The woman and the female body in the Greek and Czech surrealist poetry in the interwar period
Autoři
VOTAVOVÁ SUMELIDISOVÁ, Nicole (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Athens, Proceedings of the 5th European Congress of Modern Greek Studies. Continuities, Discontinuities, Ruptures in the Greek World (1204-2014): Economy, Society, History, Literature. Thessaloniki, 2-5 October 2014, od s. 403-415, 13 s. 2015
Nakladatel
European Society of Modern Greek Studies
Další údaje
Jazyk
nová řečtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Řecko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/15:00086285
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-618-81771-3-0
Klíčová slova česky
ženské tělo; žena-dítě; žena matka; žena-smrt
Klíčová slova anglicky
female body; woman-child; woman-mother; woman-death
Změněno: 6. 2. 2018 13:51, Mgr. Nicole Votavová Sumelidisová, Ph.D.
V originále
To arthro estiazei sti syggrisi ergon dyo kyrion ekprosopon tou mesopolemikou ellinikou kai tsechikou yperrealismou, tou A. Embeirikou kai tou V. Nezval. Ta poiimata tous analyontai apo tin apopsi tis antimetopisis tou motivou tis gynaikas kai tou gynaikeiou somatos pou antanakla ti schesi tou kallitechni me to makrokosmo. Me ti syggrisi apodeichtike oti oi dyo yperrealistes antimetopisan to motivo me diaforetiko tropo epireasmenoi apo tin logotechniki paradosi kai ta istorka symfrazomena Elladas kai Tsechias.
Česky
Článek se věnuje komparaci literárních textů dvou hlavních představitelů meziválečného surrealismu v řeckém a českém kontextu, Andrease Embirikose a Vítězslava Nezvala. Vybrané básnické sbírky jsou rozebírány z hlediska rozdílného přístupu k zobrazení ženy a k motivu ženského těla, jehož podoba vypovídá o vztahu umělce k makrokosmu okolního světa. Uvedené srovnání mimo jiné dokázalo, že představitelé řeckého a českého surrealismu přistupovali k těmto motivům zcela rozdílným způsobem a byli do značné míry ovlivněni předchozím literárním a historickým kontextem svých zemí.