D 2015

IT in Small Czech Schools and the Development of Teachers’ Competences

KOVÁŘOVÁ, Pavla

Základní údaje

Originální název

IT in Small Czech Schools and the Development of Teachers’ Competences

Autoři

KOVÁŘOVÁ, Pavla (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Neuveden (Švýcarsko), Information Literacy : Moving Toward Sustainability, od s. 169-178, 10 s. 2015

Nakladatel

Springer International Publishing

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10201 Computer sciences, information science, bioinformatics

Stát vydavatele

Švýcarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00089325

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-3-319-28196-4

ISSN

Klíčová slova anglicky

Digital divide; Education; Information technology; Primary and secondary schools; Research; Teachers; Touch devices

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2018 11:00, Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.

Anotace

V originále

The paper presents a description of IT use by teachers in small primary and secondary schools in the Czech Republic based on data from 34 schools participating in the INTERES project. Twenty-nine different areas of IT use were analysed by the Profile School21 self-evaluation tool in fall 2014. Findings are not representative but they offer a unique insight into schools with tens of pupils. Limited resources (human, financial, material, time) in these schools can influence their use of IT and contribute to the rural digital divide. The data allow comparisons of small schools with hundreds of schools that had used the same tool previously. IT training sessions held at each school and individual mentoring for teachers were carried out according to the educational needs analysis obtained by the evaluation tool. Field reports and evaluation questionnaires provided data about teachers’ competences in small schools and ideas for further training.

Návaznosti

CZ.1.07/1.3.00/51.0035, interní kód MU
Název: INTERES - Informační technologie realizované spoluprací
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, INTERES - Informační technologie realizované spoluprací, 1.3 Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení
MUNI/A/1121/2015, interní kód MU
Název: Design Thinking Action Lab 2016: otevřenost, zodpovědnost, iniciativa (Akronym: DALAB 2016)
Investor: Masarykova univerzita, Design Thinking Action Lab 2016: otevřenost, zodpovědnost, iniciativa, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty