J 2015

Metodika a první výsledky adresného zvaní českých občanů do programů screeningu zhoubných nádorů

MÁJEK, Ondřej, L. DUŠEK, M. BLAHA, J. DANEŠ, M. ZAVORAL et. al.

Základní údaje

Originální název

Metodika a první výsledky adresného zvaní českých občanů do programů screeningu zhoubných nádorů

Název anglicky

Methodology and first results of personalized invitation of Czech citizens for cancer screening

Autoři

MÁJEK, Ondřej, L. DUŠEK, M. BLAHA, J. DANEŠ, M. ZAVORAL, B. SEIFERT, M. SKOVAJSOVÁ, Š. SUCHÁNEK, T. JUNG, M. BRZKOVÁ, D. KLIMEŠ, Ondřej NGO, J. KOPTÍKOVÁ, L. ŠNAJDROVÁ a J. GREGOR

Vydání

Postgraduální medicína, Praha, Mladá Fronta a.s. 2015, 1212-4184

Další údaje

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství
Změněno: 18. 3. 2016 23:30, Mgr. Ondřej Ngo, Ph.D.

Anotace

V originále

V lednu 2014 bylo v ČR zahájeno adresné zvaní občanů do programů screeningu zhoubných nádorů. Cílem tohoto sdělení je popsat metodiku zavedeného systému a první výsledky projektu. Pozvánky zasílají svým klientům zdravotní pojišťovny, projekt je koordinován Ministerstvem zdravotnictví ČR ve spolupráci se zástupci dotčených odborných společností (gynekologie, gastroenterologie, gastrointestinální onkologie, radiodiagnostika, praktické lékařství), zástupců zdravotních pojišťoven a dalších odborníků. Zváni jsou občané, kteří se těchto organizovaných programů časného záchytu dlouhodobě neúčastní. Od ledna do září 2014 bylo na screeningová vyšetření pozváno více než 1,6 miliónu pojištěnců, nejvíce do screeningu kolorektálního karcinomu. Z občanů pozvaných v prvních třech měsících adresného zvaní se v období leden–červen 2014 zapojilo 8,2 % do screeningu karcinomu hrdla děložního, 12,6 % do screeningu karcinomu prsu a 14,2 % do screeningu kolorektálního karcinomu. První výsledky potvrzují funkčnost zavedeného systému a potenciál pro navýšení pokrytí screeningem v následujících letech.

Anglicky

In January 2014, personalised invitation of citizens for cancer screening programmes was launched in the Czech Republic. The objective of this article is to describe the invitation system and first results of the project. Invitations are sent to citizens by health insurance companies, and the project is coordinated by the Czech Ministry of Health in cooperation with representatives of involved expert societies (gynaecology, gastroenterology, gastrointestinal oncology, diagnostic radiology, and general practice), health insurance companies and other experts. Invitations are aimed at individuals who do not participate in cancer screening programmes in the long term. From January to September 2014, more than 1.6 million persons insured were invited to participate in screening examinations; most invitations were sent for colorectal cancer screening. Among citizens invited during the first three months of personalised invitations, 8.2% of them participated in cervical cancer screening, 12.6% in breast cancer screening, and 14.2% in colorectal cancer screening in the period from January to June 2014. The first results confirm the functionality of the introduced system the potential to increase the coverage by screening in the coming years.