CHOCHOLATÝ, Miroslav. Obraz světové války v díle Richarda Weinera a Jana Weisse. In Vít Schmarc. Obraz válek a konfliktů. 1. vyd. Praha: Ústav pro českou literaturu Akademie věd ČR; vydáno v nakladatelství Akropolis, 2015, s. 124-132. ISBN 978-80-88069-13-3.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Obraz světové války v díle Richarda Weinera a Jana Weisse
Název česky Obraz světové války v díle Richarda Weinera a Jana Weisse
Název anglicky The Picture of WW2 in the work of Richard Weiner and Jan Weiss
Autoři CHOCHOLATÝ, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Praha, Obraz válek a konfliktů, od s. 124-132, 9 s. 2015.
Nakladatel Ústav pro českou literaturu Akademie věd ČR; vydáno v nakladatelství Akropolis
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/15:00089440
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-88069-13-3
Klíčová slova česky Weiner; Weiss; válka; próza; obraz frontových bojů; obraz zajateckých táborů; expresionismus; korespondence
Klíčová slova anglicky Weiner; Weiss; war; prose; picture of front fighting; picture of prisoner-of-war camps; expressionism; correspondence
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 24. 4. 2017 12:46.
Anotace
Studie analyzuje dva expresionistické pohledy na útrapy první světové války, a to v dílech Richarda Weinera Lítice (1916) a Jana Weisse Barák smrti (1927). U obou autorů si všímá konstitutivních elementů v rovině motivické i způsobů pojmenování zla (od metafyzického pólu u Weinera až k jeho konkretizované podobě u Weisse). Společným znakem se jeví iracionalita snu a horečnaté vize jako prostředek zachycení obludnosti doby.
Anotace anglicky
The paper analyses two expressionistic views of the WW2 suffering as they are depicted in Richard Weiner's Lítice (1916) and Jan Weiss's Barák smrti (1927). The paper pays attention to the constitutive elements on the level of motifs, in naming the evil (ranging from the metaphysical pole in Weiner's text to its concrete form in Weiss's prose). Common feature of both texts seems to be the irrationality of dream and feverish visions used as means of depicting the monstrosity of the period.
VytisknoutZobrazeno: 19. 9. 2024 08:59