ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. Socializace do školního jazyka. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 188 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity ; sv. 440. ISBN 978-80-210-8060-7. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8060-2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Socializace do školního jazyka
Název anglicky Socialization into School Scientific Language
Autoři ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Vydání první. Brno, 188 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity ; sv. 440, 2015.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/15:00081616
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-210-8060-7
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8060-2015
Klíčová slova česky socializace; školní jazyk; lingvistická etnografie
Klíčová slova anglicky socialization; school scientific language; linguistic ethnography
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 31. 3. 2016 15:15.
Anotace
Od chvíle, kdy děti vstupují do školy a stávají se žáky, se spolu s učením konkrétních poznatků učí také to, jakým způsobem o nich hovořit. V tomto procesu, označovaném jako socializace do školního jazyka, se žáci učí hovořit kulturně podmíněným způsobem, ve shodě s jazykovými zvyklostmi toho kterého vyučovacího předmětu. Prostřednictvím empirického výzkumu ukotveného ve vyučovacích hodinách českého jazyka na druhém stupni základních škol nejprve popisuje, jak se žáci seznamují se školními pojmy a poté jakým způsobem pronikají do používání jazyka při práci s učebními postupy. Kniha tak ilustruje, jak se žáci stávají součástí specifického jazykového společenství, které je škole vlastní.
Anotace anglicky
Students begin to learn particular facts together with ways to talk about them as soon as they enter school. In this process, usually called language socialization or school-language socialization, students learn to use language in a specific culturally determined way in accordance with the customary teaching activities of a given school subject. Based on data from the Czech language lessons at the lower secondary schools, the monograph examines how students go through the process of (re)construction of school scientific lexicon and how they learn how to work with algorithms as they become the part of the school scientific community.
Návaznosti
GA13-23578S, projekt VaVNázev: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel a žáci v dialogickém vyučování
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 14:49