2015
Socializace do školního jazyka
ŠALAMOUNOVÁ, ZuzanaZákladní údaje
Originální název
Socializace do školního jazyka
Název anglicky
Socialization into School Scientific Language
Autoři
ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Vydání první. Brno, 188 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity ; sv. 440, 2015
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/15:00081616
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-210-8060-7
Klíčová slova česky
socializace; školní jazyk; lingvistická etnografie
Klíčová slova anglicky
socialization; school scientific language; linguistic ethnography
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 31. 3. 2016 15:15, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Od chvíle, kdy děti vstupují do školy a stávají se žáky, se spolu s učením konkrétních poznatků učí také to, jakým způsobem o nich hovořit. V tomto procesu, označovaném jako socializace do školního jazyka, se žáci učí hovořit kulturně podmíněným způsobem, ve shodě s jazykovými zvyklostmi toho kterého vyučovacího předmětu. Prostřednictvím empirického výzkumu ukotveného ve vyučovacích hodinách českého jazyka na druhém stupni základních škol nejprve popisuje, jak se žáci seznamují se školními pojmy a poté jakým způsobem pronikají do používání jazyka při práci s učebními postupy. Kniha tak ilustruje, jak se žáci stávají součástí specifického jazykového společenství, které je škole vlastní.
Anglicky
Students begin to learn particular facts together with ways to talk about them as soon as they enter school. In this process, usually called language socialization or school-language socialization, students learn to use language in a specific culturally determined way in accordance with the customary teaching activities of a given school subject. Based on data from the Czech language lessons at the lower secondary schools, the monograph examines how students go through the process of (re)construction of school scientific lexicon and how they learn how to work with algorithms as they become the part of the school scientific community.
Návaznosti
GA13-23578S, projekt VaV |
|