B 2015

Socializace do školního jazyka

ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana

Základní údaje

Originální název

Socializace do školního jazyka

Název anglicky

Socialization into School Scientific Language

Autoři

ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Vydání první. Brno, 188 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity ; sv. 440, 2015

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00081616

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-210-8060-7

Klíčová slova česky

socializace; školní jazyk; lingvistická etnografie

Klíčová slova anglicky

socialization; school scientific language; linguistic ethnography

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 31. 3. 2016 15:15, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Od chvíle, kdy děti vstupují do školy a stávají se žáky, se spolu s učením konkrétních poznatků učí také to, jakým způsobem o nich hovořit. V tomto procesu, označovaném jako socializace do školního jazyka, se žáci učí hovořit kulturně podmíněným způsobem, ve shodě s jazykovými zvyklostmi toho kterého vyučovacího předmětu. Prostřednictvím empirického výzkumu ukotveného ve vyučovacích hodinách českého jazyka na druhém stupni základních škol nejprve popisuje, jak se žáci seznamují se školními pojmy a poté jakým způsobem pronikají do používání jazyka při práci s učebními postupy. Kniha tak ilustruje, jak se žáci stávají součástí specifického jazykového společenství, které je škole vlastní.

Anglicky

Students begin to learn particular facts together with ways to talk about them as soon as they enter school. In this process, usually called language socialization or school-language socialization, students learn to use language in a specific culturally determined way in accordance with the customary teaching activities of a given school subject. Based on data from the Czech language lessons at the lower secondary schools, the monograph examines how students go through the process of (re)construction of school scientific lexicon and how they learn how to work with algorithms as they become the part of the school scientific community.

Návaznosti

GA13-23578S, projekt VaV
Název: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel a žáci v dialogickém vyučování