D 2015

Chemické vzorečky versus trojčlenka při výuce chemických výpočtů na základní škole

PTÁČEK, Petr

Základní údaje

Originální název

Chemické vzorečky versus trojčlenka při výuce chemických výpočtů na základní škole

Název česky

Chemické vzorečky versus trojčlenka při výuce chemických výpočtů na základní škole

Název anglicky

Chemical formulas versus rule of three for teaching computational chemistry at lower secondary school

Autoři

PTÁČEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, Sborník příspěvků z konference Moderní trendy ve vyučování matematiky a přírodovědných předmětů V, od s. 59-62, 4 s. 2015

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00086856

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-8136-9

Klíčová slova česky

Chemické výpočty; výpočetní vzorečky; trojčlenka; matematický aparát

Klíčová slova anglicky

Chemical calculations; calculation formulas; rule of three; mathematical apparatus

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2016 12:42, Mgr. Petr Ptáček, Ph.D.

Anotace

V originále

Početní úlohy představují pro žáky základních škol jednu z nejobtížnějších oblastí výuky chemie a přírodovědných předmětů vůbec. Jedná se o multifaktoriální jev, který koresponduje se současným trendem klesající matematické gramotnosti českých žáků. Za dané situace je pro pedagogy stále obtížnější nalézat způsoby, jak udržet kvalitní úroveň výuky přírodovědných předmětů v tematických oblastech vyžadujících použití matematického aparátu. Cílem příspěvku je představit výsledky výzkumu porovnávající úspěšnost žáků při řešení chemických početních úloh s využitím vzorečků a s využitím trojčlenky.

Anglicky

Counting problems pose for elementary school students one of the most difficult areas of teaching chemistry and science in general. It is a multifactorial phenomenon that corresponds to the current trend of declining numeracy Czech pupils. Given this situation, it is increasingly difficult for teachers to find ways to maintain the level of quality of science teaching in subject areas requiring the use of mathematical tools. The aim of this paper is to present the results of research comparing the success of students in solving chemical numerical jobs using formulas and using the rule of three.