MINAŘÍKOVÁ, Eva, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš JANÍK a Klára ULIČNÁ. Video Clubs: EFL Teachers’ Selective Attention Before and After. Orbis Scholae. Karolinum, 2015, roč. 9, č. 2, s. 55-75. ISSN 1802-4637. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2015.80.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Video Clubs: EFL Teachers’ Selective Attention Before and After
Autoři MINAŘÍKOVÁ, Eva (203 Česká republika, garant, domácí), Michaela PÍŠOVÁ (203 Česká republika, domácí), Tomáš JANÍK (203 Česká republika, domácí) a Klára ULIČNÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Orbis Scholae, Karolinum, 2015, 1802-4637.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/15:00081628
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2015.80
Klíčová slova anglicky professional vision; selective attention; video in teacher education; video clubs; English as a foreign language; teacher education; teacher professional development
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 8. 1. 2019 09:47.
Anotace
The paper aims to introduce results of a study of the effects of participation in video clubs on EFL (English as a Foreign Language) teachers’ selective attention. It is a part of a larger project concerned with EFL teachers’ professional vision. The paper introduces the theoretical background of study on teachers’ professional vision and selective attention and the rationale of video clubs used specifically for EFL teachers. 11 EFL teachers participated in this year-long study and attended video club meetings that aimed to foster their professional vision for conscious development of pupils’ communicative competence. They were interviewed at the beginning and at the end of the programme; video sequences of their own teaching and of other teacher’s teaching were used as prompts. The transcribed data were analysed using a theory-driven system of categories describing the areas of teachers’ selective attention (i.e. aims, context, content, pupil/s, teacher, process). The results suggest that after participating in video clubs the teachers paid more attention to aims and content, and less to the teacher. The results for the category of pupil(s) differed for the own/other video sequence. As the development of communicative competence represents the ultimate goal of EFL teaching, it is encouraging that after the intervention the teachers’ comments were more aim and content oriented.
Návaznosti
GA13-21961S, projekt VaVNázev: Profesní vidění a jeho rozvíjení prostřednictvím analýzy založené na videu (z pohledu učitelů angličtiny jako cizího jazyka)
Investor: Grantová agentura ČR, Profesní vidění a jeho rozvíjení prostřednictvím analýzy založené na videu (z pohledu učitelů angličtiny jako cizího jazyka)
VytisknoutZobrazeno: 27. 7. 2024 14:04