a 2015

Jasnost, strukturovanost a soudržnost jako aspekt kvality výuky v biologii

ŠEVČÍKOVÁ, Kateřina

Základní údaje

Originální název

Jasnost, strukturovanost a soudržnost jako aspekt kvality výuky v biologii

Název česky

Jasnost, strukturovanost a soudržnost jako aspekt kvality výuky v biologii

Název anglicky

Clarity, structure and consistency as an aspect of quality of teaching in biology

Autoři

ŠEVČÍKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

XII. Studentská konference s biologickou, ekologickou a geologickou tematikou, 2015

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00087115

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

jasnost; strukturovanost; soudržnost; kvalita výuky biologie

Klíčová slova anglicky

clarity; structure; consistency; quality of teaching biology
Změněno: 24. 3. 2016 14:31, Mgr. Kateřina Ševčíková

Anotace

V originále

Co má být ve výuce jaké, aby to hovořilo ve prospěch její kvality. Při hledání odpovědi na tuto otázku se postupně konkretizují určité komponenty výuky a ve vztahu k nim určité charakteristiky. (Kvalita výuky přestavuje především oborově didaktický problém – výuka má totiž vést k tomu, aby se žáci něčemu naučili, přičemž ve hře je otázka vhodnosti a schůdnosti cest, které k tomu vedou. Vymezení jasnosti, strukturovanosti a soudržnosti jako tří (samostatných) oddělitelných charakteristik (kvalitní) výuky je pro teoretické účely možné, nicméně jejich operacionalizace pro účely empirického výzkumu představuje problém. Je totiž obtížné vymezit takové diferencující rysy pro každou ze tří charakteristik, které by bylo obtížné empiricky podchytit v běžné školní výuce. Významová blízkost pojmů J, S, S vede k tomu, že se v rámci operacionalizace jednoho z pojmů využívá jako jeho indikátoru.

Anglicky

What should be teaching how to make it spoke in favor of its quality. To answer this question gradually specifying certain components of education and in relation to them certain characteristics. (The quality of teaching chiefly industry-didactic problem - teaching takes the lead to ensure that pupils learn something while playing the appropriateness and feasibility of routes which for doing so. Definition clarity, structuring and cohesion as three (separate) detachable characteristics (quality) of instruction for theoretical purposes may, however, their operationalization for empirical research poses a problem. it is difficult to define a differentiating features for each of the three characteristics that would be difficult to empirically capture in a normal school classroom. Semantic proximity concepts J, S S leads to the fact that under the operationalization one of the terms is used as the indicator.

Návaznosti

MUNI/A/1438/2014, interní kód MU
Název: Výzkum školního vzdělávání: Výukové metody, didaktické prostředky a učební podmínky (SKOLA 2015) (Akronym: SKOLA 2015)
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum školního vzdělávání: Výukové metody, didaktické prostředky a učební podmínky (SKOLA 2015), DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty