PUNČOCHÁŘ, Martin. Vizualizace českého jazyka pro cizince. In Language Centres in Higher Education: Sharing, Innovations, Research, Methodology and Best Practices. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vizualizace českého jazyka pro cizince
Název česky Vizualizace českého jazyka pro cizince
Název anglicky Visualization of Czech for foreigners
Autoři PUNČOCHÁŘ, Martin (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Language Centres in Higher Education: Sharing, Innovations, Research, Methodology and Best Practices, 2015.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14640/15:00087236
Organizační jednotka Centrum jazykového vzdělávání
Klíčová slova česky gramatický a syntaktický plán českého jazyka; vizualizace gramatických funkcí
Klíčová slova anglicky grammar and syntactical plan of Czech language; visualization of gramatical functions
Změnil Změnila: PaedDr. Marta Holasová, Ph.D., učo 38218. Změněno: 8. 4. 2016 15:07.
Anotace
The aim of this paper is to point out the possibility of re-presentation of grammatical and syntactical plan of Czech language by showing in graphic (visualization of particular phenomenon) or physical way (through the human body, especially by hand). Czech grammar is fusional: its nouns, verbs, and adjectives are inflected by phonological processes to modify their meanings and grammatical functions; Czech word order is relatively free. That is why students of Czech language as foreign language often experience difficulties while surmounting this barrier. Visualization of individual grammatical functions (cases, verbal forms) allows student to understand the language easier and start to use it in everyday communication sooner. Using the human body (especially hands) as always accessible aids then eliminates problems with the construction of Czech sentences (especially with regards to the word order: the position of reflexive pronouns and enclitic, the auxiliary verb in the past tense and conditional). Inherent dialogue character of statement allows speakers to use questions as background or backdrop for an answer.
Anotace anglicky
The aim of this paper is to point out the possibility of re-presentation of grammatical and syntactical plan of Czech language by showing in graphic (visualization of particular phenomenon) or physical way (through the human body, especially by hand). Czech grammar is fusional: its nouns, verbs, and adjectives are inflected by phonological processes to modify their meanings and grammatical functions; Czech word order is relatively free. That is why students of Czech language as foreign language often experience difficulties while surmounting this barrier. Visualization of individual grammatical functions (cases, verbal forms) allows student to understand the language easier and start to use it in everyday communication sooner. Using the human body (especially hands) as always accessible aids then eliminates problems with the construction of Czech sentences (especially with regards to the word order: the position of reflexive pronouns and enclitic, the auxiliary verb in the past tense and conditional). Inherent dialogue character of statement allows speakers to use questions as background or backdrop for an answer.
Návaznosti
CZ.1.07/2.2.00/28.0233, interní kód MUNázev: Inovace, metodika a kvalita jazykového vzdělávání a odborného vzdělávání v cizích jazycích v terciární sféře v ČR (Akronym: IMPACT)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Inovace, metodika a kvalita jazykového vzdělávání a odborného vzdělávání v cizích jazycích v terciární sféře v ČR, 2.2 Vysokoškolské vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 13. 5. 2024 03:03