Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@misc{1342233, author = {Jančová, Martina and Brabcová, Blažena and Vodová, Libuše and Štelcl, Jindřich and Vávra, Václav}, keywords = {determination of woody plant, water animals, fishes, extraction of DNA, cardiopulmonal resucitation, history of the Earth}, title = {Den biologie}, url = {http://katedry.ped.muni.cz/biologie/den-biologie}, year = {2015} }
TY - CONF ID - 1342233 AU - Jančová, Martina - Brabcová, Blažena - Vodová, Libuše - Štelcl, Jindřich - Vávra, Václav PY - 2015 TI - Den biologie KW - determination of woody plant, water animals, fishes, extraction of DNA, cardiopulmonal resucitation, history of the Earth UR - http://katedry.ped.muni.cz/biologie/den-biologie N2 - V pátek 20. 11. 2015 uspořádala Katedra biologie PdF MU za podpory Fondu vzdělávací politiky MŠMT z projektu „Podpora studijních programů pro studenty pedagogických oborů a pedagogické pracovníky na Masarykově univerzitě“ jednodenní akci nazvanou Den biologie. Sedmnácti aktivit se zúčastnilo téměř sto žáků 2. st. ZŠ z Brna, Těšan a Tišnova. V první laboratoři zkoušeli poznávat dřeviny všemi smysly a tak měli možnost mimo jiné ochutnat pečené kdoule, rozeznat po čichu douglasku od jedle, poznávat druhy borovic po hmatu a vyzkoušet, jak zní dřevo různých stromů. Sami si vyrobili repliku zkameněliny trilobita, amonita nebo prvohorní plavuně. V druhé laboratoři poznávali, co žije na dně řeky, a soutěžili v rychlosti chytání blešivců. Učili se rozeznávat malé říční ryby, aby splnili náročný úkol spočítání jednotlivých druhů ryb ve společném akváriu. V následném úkolu měli zjistit, zda se jejich DNA shoduje s DNA jablka pomocí vizualizace své DNA a DNA extrahované z jablečného pyré. Vyzkoušeli si, jak se zachraňuje člověk se srdeční zástavou a použití AED. Po přesunu do třetí laboratoře prozkoumávali historii planety Země, když s malou nápovědou chronologicky uspořádávali jednotlivé éry a zásadní události historie naší planety. Učili se přiřazovat ke vzorkům nejběžnějších minerálů jejich typické vlastnosti, pomocí barevných kuliček stanovovali chemické složení zemské kůry a zkoumali různé horniny pod mikroskopem, aby odhalili tajemství jejich mineralogického složení. Nakonec si mohli vyzkoušet brýle „opilý a nebezpečný“, které po nasazení simulují těžkou opilost a testovat, zda by jako opilí řidiči aut dojeli bezpečně domů. Úspěšní řešitelé úkolů si v závěru své návštěvy mohli zvolit jednu ze tří možných odměn vztahujících se k biologické problematice - minerál, přívěšek z hematitu anebo vstupenku do VIDA centra. Po tomto příjemném badatelsky stráveném dnu si žáci jistě mimo jiné pamatují, že ta "kreveta" na misce byla blešivec a žije v potoce, že rybka s fousky je hrouzek nebo, že ta důležitá DNA vypadá naprosto nenápadně a u všech stejně. ER -
JANČOVÁ, Martina, Blažena BRABCOVÁ, Libuše VODOVÁ, Jindřich ŠTELCL a Václav VÁVRA. \textit{Den biologie}. 2015.
|