J 2015

„V proudu lepšího a dokonalejšího“ Perské koberce mění majitele: Antikva a některé aspekty aukčního trhu let 1948–1953

CHMELAŘOVÁ, Marcela

Základní údaje

Originální název

„V proudu lepšího a dokonalejšího“ Perské koberce mění majitele: Antikva a některé aspekty aukčního trhu let 1948–1953

Název anglicky

‘In the better and more perfect stream’ Persian Carpets Change Owners: Antikva and Some Aspects of the Auction Market in 1948–1953

Autoři

CHMELAŘOVÁ, Marcela (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Opuscula historiae artium, Masarykova univerzita, 2015, 1211-7390

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00087524

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

art auctions; Antikva; National Cultural Committee; confiscated property; collecting art under socialism; sources on the history of the post-war art trade; the National Renewal Fund
Změněno: 10. 5. 2016 10:16, Mgr. Ing. Marcela Rusinko, Ph.D.

Anotace

V originále

Politický vývoj v poválečném Československu, zejména po únoru 1948, s sebou jako důsledek boje proti „poražené“ společenské třídě nesl radikální vlastnicko – majetkové a strukturálně-sociální změny. Článek v této souvislosti poukazuje na některé aspekty dobového aukčního trhu v raném období formování totalitního režimu v letech 1948 – 1953. Množství konfiskovaných předmětů se již v předchozích letech nelegálními, ale i legálními cestami dostávalo do uměleckého obchodu, případně i přímo na zahraniční trh. Trvalý úředně nepodchycený tok konfiskovaného mobiliáře do soukromých rukou vedl v srpnu 1949 k zestátnění soukromých aukčních podniků pod hlavičkou n. p. Obchodní domy, monopolní sítě závodů Antikva. Pokračující nelegální toky uměleckého majetku podněcovaly střety mezi jednotlivými ministerstvy, oproti snaze o uchování „státního kulturního majetku“ ve veřejných fondech stály ekonomické zájmy státu procházejícího hospodářskou krizí. Zestátnění podnítilo programové ideologické usměrňování sféry sběratelství a uměleckého obchodu, projevilo se i v podobě deformovaných, uměle úřednicky stanovovaných cen.

Anglicky

Political developments in post-war Czechoslovakia and especially after 1948 ushered in dramatic social changes and transformed property and ownership ties, a consequence of the fight against the ‘defeated’ social class. This article focuses on some aspects of the contemporary auction market in the early stages of the formation of the totalitarian regime in Czechoslovakia in 1948–1953. Many confiscated pieces of property made their way by legal or illegal means into the art market and sometimes even went straight into the international market. The continuous and undetected flow of confiscated property into private hands led in August 1949 to the nationalisation of private auction houses to form one state enterprise n. p. Obchodní domy, the monopoly network of the Antikva enterprises. The ongoing illegal flow of artistic property led to clashes between ministries as attempts to preserve ‘state cultural property’ in public collections were countered by the economic interests of the state, which was in the midst of an economic crisis. Nationalisation gave rise to an ideologically controlled sphere of art collection and trade and also to a distortion of prices which were artificially set by state bureaucrats.

Návaznosti

MUNI/A/1302/2014, interní kód MU
Název: Umělecká díla, jejich tvůrci a recipienti v průběhu historických epoch a současnosti (Akronym: Umělecká díla, tvůrci a recipienti)
Investor: Masarykova univerzita, Umělecká díla, jejich tvůrci a recipienti v průběhu historických epoch a současnosti, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty