PODROUŽKOVÁ, Lucie. Shakespearovský kánon v díle Toma Stopparda (Shakespearean Canon in the Works of Tom Stoppard). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 194 pp. ISBN 978-80-210-8062-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Shakespearovský kánon v díle Toma Stopparda
Name in Czech Shakespearovský kánon v díle Toma Stopparda
Name (in English) Shakespearean Canon in the Works of Tom Stoppard
Authors PODROUŽKOVÁ, Lucie.
Edition 1. vyd. Brno, 194 pp. 2015.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
ISBN 978-80-210-8062-1
Keywords (in Czech) Tom Stoppard; William Shakespeare; současné britské drama; kulturní tradice; kulturní dědictví; shakespearovský kánon; film; povaha a role umění.
Keywords in English Tom Stoppard; William Shakespeare; contemporary British drama; cultural tradition; cultural heritage; Shakespearean canon; film; nature and function of art.
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Radka Vyskočilová, učo 2368. Changed: 3/6/2016 11:37.
Abstract
Tato publikace se zabývá shakespearovskou inspirací v díle současného britského dramatika Toma Stopparda. Práce definuje kánon jako průsečík kulturní tradice a kulturního dědictví a posléze analyzuje tři ze Stoppardových děl, která se shakespearovským kánonem bezprostředně pracují: hru Rosenkrantz a Guildenstern jsou mrtvi, v níž je Shakespeare nahlížen z obrácené perspektivy, dvouaktovku Doggův Hamlet, Krhútův Makbeth, kde je Shakespeare použit prostřednictvím redukce, a scénář k filmu Zamilovaný Shakespeare, který k Shakespearovi přistupuje pomocí fúze dějové linie snímku se zápletkou Shakespearova dramatu. Shakespeare – jeho dílo, osobnost i kult – je Stoppardem chápán jako univerzální symbol umělce a umění, jeho podstaty a funkce.
Abstract (in English)
The publication examines the nature of Shakespearean inspiration in the works of Tom Stoppard. It commences with a definition of the canon as an intersection of cultural tradition and cultural heritage, and proceeds with an in-depth analysis of three Stoppard’s works which are directly linked to the Shakespearean canon: the play Rosencrantz and Guildenstern Are Dead, which approaches Shakespeare from a reversed perspective, combined one-acts Dogg’s Hamlet, Cahoot’s Macbeth, which feature Shakespeare in the form of reduction, and the screenplay Shakespeare in Love, where the film narrative and Shakespeare’s drama interact in various degrees of collision and fusion. Stoppard understands Shakespeare – his works, personality and cult – as a universal symbol of the artist and of art.
PrintDisplayed: 7/5/2024 11:21