HLADKÁ, Marie a Vladimír HYÁNEK. Explanation of the Donor Decision-making Process in the Czech Republic through a Combination of Influences of Individual Motives. European Financial and Accounting Journal. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, roč. 2016, č. 1, s. 23-37. ISSN 1805-4846. doi:10.18267/j.efaj.151. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Explanation of the Donor Decision-making Process in the Czech Republic through a Combination of Influences of Individual Motives
Autoři HLADKÁ, Marie (203 Česká republika, garant, domácí) a Vladimír HYÁNEK (203 Česká republika, domácí).
Vydání European Financial and Accounting Journal, Praha, Vysoká škola ekonomická v Praze, 2016, 1805-4846.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14560/16:00087974
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.18267/j.efaj.151
Klíčová slova anglicky Altruism; Charitable giving; Factor analysis; Motive; Philanthropy
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Marie Hladká, Ph.D., učo 62635. Změněno: 9. 6. 2016 14:37.
Anotace
Motivation represents a foundation corestone on which analyses in a number of the humanities and social sciences are built. For a long time, economists have seen motivation as connected with the act of giving, trying to interpret it in the context of the neoclassical economics assumptions. On the basis of representative theoretical models, Ziemek (2003) distinguishes three basic categories of motives underlying the act of giving: altruism, egoism and investment. The paper follows on from the research (Hladká, Hyánek, 2015) that generated interesting outcomes and presented a comprehensive picture of the motives influencing donor behaviour in the Czech Republic. The authors have enriched it with a new dimension in the form of an analysis and an appropriate research method. The authors submit a theoretically reasoned set of motives influencing donor behaviour to an explorative factor analysis with the aim to determine a group of the variables that statistically “belong together”, i.e. are underpinned by a common factor. The result of the analysis is reduction of the original 37 identified motives to eight new aggregate factors which are newly named and can be used for further empirical testing.
Návaznosti
GA14-06856S, projekt VaVNázev: Vliv veřejných financí na strukturu zdrojů a produkci neziskových institucí
Investor: Grantová agentura ČR, Vliv veřejných financí na strukturu zdrojů a produkci neziskových institucí
VytisknoutZobrazeno: 20. 4. 2024 08:26