STOKLÁSKOVÁ, Zdeňka. Samuel Steinherz (1854-1942) und Bertold Bretholz (1862-1936) - zwei Parallelen jüdischen Lebens in den böhmischen Ländern. In Teufel, Helmut; Kocman, Pavel; Řepa, Milan. Avigdor, Benesch, Gitl. Juden in Böhmen, Mähren und Schlesien im Mittelalter. Samuel Steinherz zum Gedenken (1857 Güssing - 1942 Theresienstadt). 1. vyd. Brünn - Prag - Essen: Klartext Verlag, 2016, s. 375-402. ISBN 978-3-8375-1515-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Samuel Steinherz (1854-1942) und Bertold Bretholz (1862-1936) - zwei Parallelen jüdischen Lebens in den böhmischen Ländern
Název česky Samuel Steinherz (1854-1942) a Bertold Bretholz (1862-1936) - dvě paralely židovského života v českých zemích
Název anglicky Samuel Steinherz (1854-1942) and Bertold Bretholz (1862-1936) - two Parallels of Jewish Life in the Czech Lands
Autoři STOKLÁSKOVÁ, Zdeňka (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Brünn - Prag - Essen, Avigdor, Benesch, Gitl. Juden in Böhmen, Mähren und Schlesien im Mittelalter. Samuel Steinherz zum Gedenken (1857 Güssing - 1942 Theresienstadt), od s. 375-402, 28 s. 2016.
Nakladatel Klartext Verlag
Další údaje
Originální jazyk němčina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60101 History
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/16:00087976
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-3-8375-1515-2
UT WoS 000445237900054
Klíčová slova česky Samuel Steinherz; Bertold Bretholz; Judaica; Židovští akademici; Univerzita v Praze; Dějiny vědy
Klíčová slova anglicky Samuel Steinherz; Bertold Bretholz; Judaica; Jewish akademics; University in Praque; History of science
Štítky Academic Career, Bertold Bretholz, Czech Lands, Judaica, Samuel Steinherz, University of Berlin, University Praque
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: PhDr. Zdeňka Stoklásková, Ph.D., učo 1673. Změněno: 18. 1. 2019 10:45.
Anotace
Samuel Steinherz und Bertold Bretholz gehöhren zu den bedeutendsten jüdischen Historikern der böhmischen Länder. Ihre Lebenswege näherten sich aber erst am ihrem Ende des Lebens und durch Umstände erzwungen. Der steigernde deutsche Nationalismus drängte den bis dahin national ausgerichteten Bretholz aus seinem natürlichen deutschen Milieu; Steinherz grenzte seine antisemitische Affaire während der Ausübung des Rektoramtes an der Universität in Prag seinen menschlichen und beruflichen Raum negativ ab. Beide suchten "centrum securitatis", das sie in der Forschung über die jüdischen Geschichte fanden; dieser Umstand führte zu deren persönlichen Kontakten und zur allmählichen Heranbildung einer korrekten, sogar freundlichen Beziehung. Der Beitrag sucht Parallelen und Verschiedenheiten ihres beruflichen und persönlichen Lebens. Parallelen überwogen: die Familienabstammung aus durchaus jüdischem Milieu, Studium an der Universität in Wien und der darauffolgende Kurs am Institut für Österreichischen Geschichtsforschung, die Lebenspartnerin jüdischen Bekenntnisses, glückliches und mit Kindern gesegnetes Familienleben, der erflogreiche professionelle Weg, zahlreiche Publikationstätigkeit und ein trauriges Lebensende: Steinherz starb in Theresienstadt im Jahre 1942, der jüngere Bretholz (möglich durch eigene Hand) bereits im Jahre 1936. Unterschiedlich war vor allem die Konfession: während Steinherz dem Glauben der Vorfahren treu blieb, konvertierte Bretholz zum augsburgischen Bekenntnis. Steinherz und Bretholz waren Prototypen altösterreichischer apolitischer Gelehrten mit der traditionellen Methodologie und dem kritischen Quellenstudium.
Anotace česky
Samuel Steinherz a Bertold Bretholz patří k nejvýznamnějším židovským historikům českých zemí. Jejich životní cesty se však přiblížily až v závěru života, tak trochu z donucení okolnostmi. Vzrůstající německý nacionalismus vytěsnil do té doby nacionálně zaměřeného Bretholze z jeho přirozeného německého prostředí a Steinherzovi antisemitská „aféra“ v období jeho rektorského úřadu na universitě v Praze negativně vymezila jeho lidský, profesní a badatelský prostor. Oba pak hledali „centrum securitatis“, které nalezli v bádání o židovských dějinách, jež vedlo k jejich osobním kontaktům a vytvoření korektního až přátelského vztahu. Studie hledá paralely a odlišnosti jejich profesního a osobního života. Paralely převažovaly nad odlišnostmi: rodinný původ z čistě židovského prostředí, studium na Univerzitě ve Vídni a následný kurz na Ústavu pro rakouský dějezpyt, životní partnerka židovského vyznání, šťastný a dětmi obdařený rodinný život, úspěšné profesní působení, bohatá badatelská a publikační činnost a smutný závěr života: Steinherz zemřel v Terezíně roku 1942, mladší Bretholz možná vlastní rukou již roku 1936. Odlišný byl především jejich přístup k víře předků, zatímco Steinherz zůstal židem, konvertoval Bretholz k evangelické víře. Steinherz i Bretholz zosobňovali prototypy starých rakouských apolitických učenců s tradiční metodologií a kritickým pramenným studiem.
Anotace anglicky
Samuel Steinherz and Bertold Bretholz rank among the most noted Jewish historians of the Czech lands. However, their life passages approached only in their late years, a bit due to having been forced by circumstances. Growing German nationalism protruded the then nationally focused Bretholz from his natural German environment and to Steinherz, in the period of his chancellor office in Prague, an anti-Semite “affair” posted negative limits to his human, professional, and research space. Then, both searched for the “centrum securitatis“, which they found in the research of Jewish history, which resulted in their personal contacts and established a tactful or even friendly relation. This study searches parallels and differences of their professional and personal lives. The parallels prevailed: Family roots in a purely Jewish environment, study at the University of Vienna, and a following course in the Austrian History Institute, a spouse of a Jewish religion, a happy life blessed by children, successful professional activity, rich research and publishing activity, and a sad end of life: Steinherz died in Terezín in 1942, the younger Bretholz, maybe by his own hand, as early as in 1936. Different was particularly their attitude to the religion of their predecessors; while Steinherz remained Jewish, Bretholz converted to the evangelic church. Both Steinherz and Bretholz personified prototypes of old Austrian apolitical scholars with a traditional methodology and strict study of sources.
Návaznosti
GB14-36521G, projekt VaVNázev: Centrum pro transdisciplinární výzkum kulturních fenoménů ve středoevropských dějinách: obraz, komunikace, jednání
VytisknoutZobrazeno: 27. 7. 2024 14:04