SEIDENGLANZ, Daniel, Martin KVIZDA, Tomáš NIGRIN, Zdeněk TOMEŠ a Jiří DUJKA. Czechoslovak light rail - Legacy of socialist urbanism or opportunity for the future? Journal of Transport Geography, Oxford: Elsevier, 2016, roč. 54, June, s. 414-429. ISSN 0966-6923. doi:10.1016/j.jtrangeo.2016.02.011.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Czechoslovak light rail - Legacy of socialist urbanism or opportunity for the future?
Autoři SEIDENGLANZ, Daniel (203 Česká republika, garant, domácí), Martin KVIZDA (203 Česká republika, domácí), Tomáš NIGRIN (203 Česká republika), Zdeněk TOMEŠ (203 Česká republika, domácí) a Jiří DUJKA (203 Česká republika, domácí).
Vydání Journal of Transport Geography, Oxford, Elsevier, 2016, 0966-6923.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50700 5.7 Social and economic geography
Stát vydavatele Velká Británie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 2.675
Kód RIV RIV/00216224:14310/16:00087608
Organizační jednotka Přírodovědecká fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2016.02.011
UT WoS 000382344800041
Klíčová slova česky městská doprava; light rail; rachlá tramvaj; Praha; Brno; Bratislava
Klíčová slova anglicky Urban transport; Light rail; Fast tram (‘rychlá tramvaj’); Prague; Bratislava; Brno
Štítky AKR
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D., učo 11114. Změněno: 9. 3. 2018 11:58.
Anotace
This article focuses on the development of the Czechoslovak ‘rychlá tramvaj’ (‘fast tram’) systems in Prague, Bratislava and Brno. Its aim is to examine whether these systems meet the requirements of light rail and whether it is possible to continue their development as a functional light rail city transport system. A further aim is a detailed analysis of the conditions and contexts affecting the gradual development of ‘rychlá tramvaj’ schemes in three selected metropolises in the former Czechoslovakia. Urban development in Czechoslovakia was affected by the socialist planning system that constructed large housing estates on the edges of metropolises during the 1970s and 1980s. As a result, many commuters had to be moved between them and city centres daily; therefore, the necessity for high-capacity ‘rychlá tramvaj’ connections became apparent. After socio-political changes in 1989, a market economy was introduced and the trends of commercial and residential suburbanization have modified the spatial structure of the cities, and mobility has begun to be increasingly dependent on cars. In response to this, city councils departed from further development of ‘rychlá tramvaj’ schemes. Currently, the emphasis on sustainable mobility is apparent, principally because of smart city solutions, an environmental focus and a common European transport policy; thus, municipalities are rediscovering the virtues of light rail lines again. Because the ‘rychlá tramvaj’ systems from the 1970s and 1980s are still in operation, transforming them into modern light rail systems appears to be a convenient and cheap solution.
Návaznosti
MUNI/A/0997/2015, interní kód MUNázev: Cost-benefit analýza projektů dopravní infrastruktury. (Akronym: CBA-IP)
Investor: Masarykova univerzita, Grantová agentura MU, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
TD03000061, projekt VaVNázev: Význam regionálních terminálů vysokorychlostních tratí pro hustotu dopravních proudů a teritoriální soudržnost.
Investor: Technologická agentura ČR, OMEGA
VytisknoutZobrazeno: 30. 9. 2020 11:40