J 2016

Možnosti obohacení výcvikové praxe pomocí výzkumu

ŘIHÁČEK, Tomáš a Leoš ZATLOUKAL

Základní údaje

Originální název

Možnosti obohacení výcvikové praxe pomocí výzkumu

Název anglicky

Possibilities to enhance training practice through research

Autoři

ŘIHÁČEK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí) a Leoš ZATLOUKAL (203 Česká republika)

Vydání

Psychoterapie, Masarykova univerzita, 2016, 1802-3983

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/16:00090281

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

research; psychotherapy training; bridging research and practice
Změněno: 28. 6. 2016 10:40, prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D.

Anotace

V originále

Přestože je při obhajobě psychoterapie často zdůrazňován její vědecký základ, ve výcvikové praxi je tento aspekt často opomíjen. Tento text prozkoumává možnosti integrace výzkumných poznatků a postupů do psychoterapeutických výcviků (a do vzdělávání psychoterapeutů obecně) v sedmi oblastech: (1) znalost soudobé empirické báze psychoterapie, (2) formulace případu a plánování terapeutického postupu s využitím výzkumných poznatků, (3) využívání zpětné vazby o klientově pokroku v terapii, (4) provádění metodologicky kvalitních případových studií, (5) aktivní zapojení se do větších výzkumných projektů, (6) znalost zákonitostí profesního vývoje terapeutů a (7) výzkum samotného výcvikového procesu.

Anglicky

Although psychotherapy is claimed to be scientifically based, this aspect is often neglected in psychotherapy training. This text explores possibilities of integrating research findings and procedures into psychotherapy trainings (and into the education of psychotherapists in general) in seven areas: (1) the knowledge of the contemporary empirical base of psychotherapy, (2) case formulation and intervention planning using research findings, (3) the use of feedback on clients’ progress in therapy, (4) conducting high-quality case studies, (5) trainees’ active involvement in large-scale research projects, (6) the knowledge of findings on therapist professional development, and (7) research on the training process itself.

Návaznosti

MUNI/A/1007/2015, interní kód MU
Název: Intenzivní výzkum psychoterapeutického procesu
Investor: Masarykova univerzita, Intenzivní výzkum psychoterapeutického procesu, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty