2016
Developing the conceptions of the concept square at elementary school
BUDÍNOVÁ, IrenaZákladní údaje
Originální název
Developing the conceptions of the concept square at elementary school
Název česky
Rozvíjení představ o pojmu čtverec na základní škole
Autoři
BUDÍNOVÁ, Irena (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae, Ružomberok, Univerzitas Catholica Ružomberok, 2016, 1336-2232
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/16:00090314
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
rozvoj geometrického myšlení; geometrické pojmy; geometrické útvary; pojem čtverce
Klíčová slova anglicky
development of geometric thinking; geometric concepts; geometric shapes; the concept of the square
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 7. 2016 19:21, Mgr. Irena Budínová, Ph.D.
V originále
Geometric shapes are one of the first subjects in mathematics education during the early stage of primary school. Even before entering formal schooling, children gain some basic information about geometric shapes through their everyday experiences. Children form conceptions about the concepts on the base of their experience. Some of these early conceptions about geometric shapes might be incorrect, which might negatively impact children’s further understanding of geometric shapes. For that reason, exploring how children recognize and classify geometric shapes is important in determining the content of early mathematics education. Developing geometric thinking is a long-term path and requires an informal encounter of pupils with geometric concepts and their properties. The first years of education are really essential because intuitive perceiving of the world is developed. In this study, we show some ways of forming conceptions of the concept square in children of the fourth grade.
Česky
Geometrické útvary jsou jednou z prvních částí geometrického učiva, kterou se žáci zabývají během raného školního vzdělávání. Už před započetím formálního vzdělávání získávají žáci základní informace o geometrických útvarech z jejich okolí. Děti si formují představy o pojmech na základě svých zkušeností. Některé z těchto raných představ mohou být nesprávné, což může negativně ovlivnit budoucí chápání pojmů. Proto je velmi důležité zkoumat to, jak děti rozpoznávají a klasifikují geometrické útvary. Rozvíjení geometrického myšlení je dlouhodobá cesta a vyžaduje neformální setkávání žáků s geometrickými pojmy a jejich vlastnostmi. První roky vzdělávání jsou velice důležité, protože je rozvíjeno intuitivní chápání geometrického světa. Ve článku jsou ukázány některé možnosti formování představ o pojmu čtverec u dětí čtvrtého ročníku ZŠ.