B 2016

Aktuelle Entwicklungen im Bildungsbereich in der Tschechischen Republik: Curriculum – Unterricht – Lehrerbildung

JANÍK, Tomáš

Základní údaje

Originální název

Aktuelle Entwicklungen im Bildungsbereich in der Tschechischen Republik: Curriculum – Unterricht – Lehrerbildung

Název česky

Aktuální vývoj vzdělávání v České republice: kurikulum - výuka - učitelské vzdělávání

Název anglicky

Current trends in education in the Czech Republic: Curriculum - Instruction - Teacher Education

Autoři

JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Münster, 152 s. Mimo ediční řady, 2016

Nakladatel

Waxmann

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/16:00088024

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-3-8309-3467-7

Klíčová slova česky

vzdělávací systém; kurikulum; výuka; učitelské vzdělávání

Klíčová slova anglicky

educational system; curriculum; instruction; teacher education

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 29. 3. 2017 14:49, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Anotace

V originále

Nach 1989 begann in der damaligen Tschechoslowakei sowie in weiteren Visegrád-Ländern die Transformation des politischen Systems. Es hat sich gezeigt, dass diese Transformation gerade im Bereich der Bildungssysteme auf spezifischen Mustern beruht. Mit den versammelten Beiträgen dieses Bandes liegt eine Bilanz aus 25 Jahren Schul- und Curriculumentwicklung in der heutigen Tschechischen Republik vor. Die empirischen Studien beschäftigen sich im Besonderen mit den Bereichen Curriculum, Unterricht und Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Thematisiert wird neben der Entwicklung, Implementierung, Überprüfung und Revision von Curricula, was (guten) Unterricht und eine produktive Lehr- und Lernkultur ausmacht. Des Weiteren werden videobasierte Unterrichtsanalysen und eine Methodik für videobasierte Hospitationen vorgestellt. Schließlich werden die Diskurse über Curriculum und Unterricht miteinander verknüpft, mit dem Ziel, neue Konzepte und Instrumente für eine qualitätsvolle Lehrerbildung zu entwickeln.

Česky

Po roce 1989 započala v tehdejším Československu stejně jako v dalších zemích Visegrádské čtyřky transformace politického systému. Ukázalo se, že transformace nabývá specifické podoby. V kapitolách této knihy je předložena bilance 25 let vývoje školního vzdělávání a kurikula v Česku. Prezentované studie se vztahují především ke kurikulu, k výuce a k učitelskému vzdělávání. Vedle tvorby, implementace, evaluace a revize kurikula se kniha zabývá problematikou produktivní kultury vyučování a učení. Následně jsou představeny videostudie výuky a metodika videohospitace. V závěru je propojen kurikulární a výukový diskurs s cílem vytěžit toto propojení pro učitelské vzdělávání.

Návaznosti

GA14-06480S, projekt VaV
Název: Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky
Investor: Grantová agentura ČR, Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky
GA15-05122S, projekt VaV
Název: Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy
Investor: Grantová agentura ČR, Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy