KRAJNÍK, Filip. "V svém loži mrtev" : spící oběti a váhaví vrazi v alzbětinských historiích. Divadelní revue. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2016, roč. 27, č. 1, s. 7-23. ISSN 0862-5409.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název "V svém loži mrtev" : spící oběti a váhaví vrazi v alzbětinských historiích
Název anglicky "Dead in his bed" : Sleeping Victims and Hesitant Murderers in Elizabethan Histories
Autoři KRAJNÍK, Filip (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Divadelní revue, Praha, Institut umění - Divadelní ústav, 2016, 0862-5409.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/16:00090473
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky Elizabethan drama; Elizabethan histories; William Shakespeare; sleep; murder; 2 Henry VI; Thomas of Woodstock; Edward II; Richard III; The True Tragedy of Richard III
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jana Pelclová, Ph.D., učo 39970. Změněno: 23. 2. 2018 20:59.
Anotace
Mezi lety 1590 a 1595 bylo uvedeno několik alžbětinských historických her, jež obsahovaly scénu vraždy aristokratické postavy v její posteli. Podle společného vzorce (či theatergramu) se k (nevinné či kajícné) postavě přiblížil většinou pár najatých vrahů. Ačkoliv se v jednom vrahovi hne svědomí a zapochybuje o morálnosti jejich činu, nakonec svou oběť přece jen zabijí. Všechny analyzované hry (druhý díl Krále Jindřicha VI. Williama Shakespeara, jeho Richard III., Edvard II. Christophera Marlowa a anonymní dramata Tomáš z Woodstocku a Pravdivá tragédie o Richardu III.) obsahují pozoruhodné tematické i vrbální podobnosti, jež lze stěží přičíst pouhé náhodě nebo příležitostné výpůjčce mezi dvěma autory. Tato studie analyzuje paralely mezi těmito scénami a pokouší se osvětlit možnou genezi a vývoj tohoto theatergramu. Text studie se snaží dokázat, že ačkoliv téma viktimizace spící oběti byla populárním dramatickým tropem již od středověku, námi analyzovaná forma dramatické situace pravděpodobně vznikla v rámci jedné alžbětinské herecké družiny (služebníků hraběte z Pembroku) jako jakási módní vlna, která měla uspokojit vkus dobového publika. Všechny zmíněné hry jsou nějakým způsobem spojeny s mladým Shakespearem, který tento trop využíval jak v tomto období, tak ve svém pozdějším díle, v němž můžeme zmíněný theatergram nalézt v komplexnější a, mohli bychom říci, sofistikovanější formě.
Anotace anglicky
Between 1590 and 1595, several Elizabethan history plays were staged that contained a scene with an assassination of an aristocratic figure in his bed. According to the common pattern (or theatergram), the (innocent or penitent) character was approached usually by a couple of hired murderers, one of which has suddenly an attack of conscience, expressing doubts about the morality of the deed, yet, ultimately, killing the victim anyway. All of the plays in question (the Second Part of William Shakespeare’s Henry VI, his Richard III, Christopher Marlowe’s Edward II, and the anonymous Thomas of Woodstock and The True Tragedy of Richard III) show remarkable thematic and verbal similarities that can hardly be explained by a mere coincidence or an accidental borrowing of one author from another. The present article analyses the parallels between the individual scenes and attempts to shed some light on the possible genesis and development of the theatergram. The text argues that, although the topic of victimisation of a sleeping figure had been a popular dramatic trope since the Middle Ages, the specific form of the dramatic situation was developed probably within one Elizabethan theatrical company (the Earl of Pembroke’s Men) as a kind of fashionable wave to satisfy the tastes of the then audiences. All of the plays is question are, in one way or another, connected with the young Shakespeare, who seems to have picked up the trope to make use of it both in the discussed period and his later works, in which we can find the original theatergram in a more complex and, perhaps, more sophisticated form.
Návaznosti
MUNI/A/1143/2015, interní kód MUNázev: Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě (Akronym: VZALL)
Investor: Masarykova univerzita, Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 24. 9. 2024 03:39