Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1350819, author = {Nehyba, Jan and Svojanovský, Petr}, article_location = {Brno}, article_number = {1}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/SP2016-1-4}, keywords = {tacit knowledge; types of tacit knowledge; manifestations of tacit knowledge; metaphors; clean language}, language = {cze}, issn = {1803-7437}, journal = {Studia paedagogica}, title = {Tacitní znalosti v metaforách studentky učitelství}, url = {http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1230/1499}, volume = {21}, year = {2016} }
TY - JOUR ID - 1350819 AU - Nehyba, Jan - Svojanovský, Petr PY - 2016 TI - Tacitní znalosti v metaforách studentky učitelství JF - Studia paedagogica VL - 21 IS - 1 SP - 57-85 EP - 57-85 PB - Masarykova univerzita SN - 18037437 KW - tacit knowledge KW - types of tacit knowledge KW - manifestations of tacit knowledge KW - metaphors KW - clean language UR - http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1230/1499 L2 - http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1230/1499 N2 - V předloženém textu se nejdříve zabýváme terminologickým vyjasněním tacitních znalostí tak, aby je bylo možné následně výzkumně uchopit. Tacitní znalosti vymezujeme v kontrastu ke znalostem explicitním na základě dvou kritérií – míry artikulovatelnosti a míry uvědomovanosti znalosti. Jako stěžejní prvek pro výzkum tacitních znalostí byly použity metafory. Metodologie výzkumu je založená na designu případové studie jednoho případu – studentky učitelství Aleny. Při získávání empirických dat byl použit netradiční z působ vedení kvalitativního hloubkového rozhovoru zvaný "čistý jazyk". V analýze dat hledáme odpověď na otázku, jakým z působem se tacitní znalosti projevují v kontextu metaforických vyjádření studentky, přičemž ve výsledku identifikujeme čtyři různé projevy: 1) kumulace metafor a významů, se kterými jsou provázané; 2) transformace metafory a z působený dopad na podobu metaforické krajiny; 3) specifická verbální vyjádření, která doprovázejí snahu formulovat znalost skrze metafory; 4) méně uvědomované vzorce metafor, které ovlivňují pojetí výuky a jednání ve třídě. Ve světle výzkumných nálezů v závěru textu vznášíme návrh na kladení většího důrazu na záměrné ovlivňování tacitních znalostí skrze facilitaci metafor spíše než na snahu o odhalování tacitních znalostí. Taktéž poukazujeme na užitečnost využití osobních metafor studentů ve vysokoškolské výuce při snaze z prostředkovat jim teoretické konstrukty pedagogické vědy. ER -
NEHYBA, Jan a Petr SVOJANOVSKÝ. Tacitní znalosti v metaforách studentky učitelství. \textit{Studia paedagogica}. Brno: Masarykova univerzita, 2016, roč.~21, č.~1, s.~57-85. ISSN~1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2016-1-4.
|