VACEKOVÁ, Gabriela, Vladislav VALENTINOV a Juraj NEMEC. Rethinking Nonprofit Commercialization: The Case of the Czech Republic. VOLUNTAS: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, Springer, 2017, roč. 28, č. 5, s. 2103-2123. ISSN 0957-8765. doi:10.1007/s11266-016-9772-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Rethinking Nonprofit Commercialization: The Case of the Czech Republic
Autoři VACEKOVÁ, Gabriela (703 Slovensko, garant, domácí), Vladislav VALENTINOV (276 Německo) a Juraj NEMEC (703 Slovensko, domácí).
Vydání VOLUNTAS: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, Springer, 2017, 0957-8765.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Spojené státy americké
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 1.273
Kód RIV RIV/00216224:14560/17:00094545
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1007/s11266-016-9772-6
UT WoS 000412120500012
Klíčová slova anglicky Nonprofit organizations; Commercialization; Czech Republic; Moral dilemma
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 19. 3. 2018 15:51.
Anotace
Some nonprofit economists tend to see nonprofit commercialization as a moral dilemma because commercial activities may secure organizational survival at the cost of undermining the mission orientation. The present paper argues that this type of moral framing of the commercialization debate is hardly adequate for the transitional context of the Czech nonprofit sector which is still struggling to develop its distinct institutional identity. Given that financial independence is part of this identity, commercial activities help nonprofits to emancipate themselves from the state that used to be paternalistic in the past. On this basis, the paper underscores the institutional nature of the commercialization phenomenon in the Czech Republic. Commercialization decisions of Czech nonprofit managers are shown to be heavily influenced by the current institutional and regulatory environment that explicitly promotes nonprofit self-financing initiatives. If nonprofit commercialization is understood as an institutional phenomenon, then its moral significance is best captured in terms of institutional ethics rather than individual ethics of nonprofit managers which seems to be predominant in the Anglo-Saxon literature. After presenting the recent empirical findings on self-financing, the paper concludes by stressing the interrelation between the semantic and ethical aspects of the commercialization concept.
Návaznosti
GA16-13119S, projekt VaVNázev: Řízení výkonnosti ve veřejné správě - teorie vs. praxe v České republice a v jiných zemích střední a východní Evropy (Akronym: Řízení výkonnosti ve veřejné správě)
Investor: Grantová agentura ČR, Standardní projekty
MUNI/A/1047/2015, interní kód MUNázev: Redistribuční spravedlnost a alokační efektivnost politik veřejného sektoru. (Akronym: ReAlokVS_2016)
Investor: Masarykova univerzita, Grantová agentura MU, Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 19. 2. 2020 01:58