ZEMAN, Pavel. Čeští učitelé v Bulharsku a jejich podíl na tvorbě odborné terminologie v 80. letech 19. století. In Balkan Express, Praha, 3.-4. červen 2016. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Čeští učitelé v Bulharsku a jejich podíl na tvorbě odborné terminologie v 80. letech 19. století
Název anglicky Czech teachers in Bulgaria and their participation to the creation of specialized terminology in the 80s of the 19th century
Autoři ZEMAN, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Balkan Express, Praha, 3.-4. červen 2016, 2016.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60101 History
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/16:00090542
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky Czech; teachers; terminology
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 10. 4. 2017 10:56.
Anotace
Bulharsko patřilo po roce 1878, kdy se osvobodilo z osmanské nadvlády, k lákavým cílům českých pracovníků. Významné bylo jejich zastoupení především mezi učiteli na gymnáziích, které zde v této době překotně vznikaly. Na jedné straně se tak otevírala možnost pro působení českých pedagogů, kteří s vidinou rychlé kariéry odešli do Bulharska. Na straně druhé se však školy potýkaly s řadou problémů, jedním z nejcitelnějších byl nedostatkem učebnic, vhodných pro výuku. Někteří z českých učitelů tak patřili mezi autory prvních bulharských učebnic matematiky, chemie či geografie. S podobou odborných učebnic pak úzce souvisela otázka, jakou terminologii bude daná látka prezentována. Cílem tohoto příspěvku nejen v krátkosti představit jednotlivém tvůrce učebních pomůcek, ale především analyzovat, s jakými odbornými výrazy pracovali. Resp. zhodnotit nakolik při vytváření terminologie podléhali českým vzorům a zda jimi zaváděné termíny přetrvaly do dnešních dní.
Anotace anglicky
From significant Czech migration to Bulgaria in the late 19th century, Czech teachers were the largest vocational group. The late 19th century was also one of the epoch-making periods of Bulgarian history when the system of secondary and grammar schools has been formed along with other institutions. On one hand this situation created a possibility for work of foreign teachers, but on the other hand local schools faced many problems. One of most perceptible ones was shortage of proper textbooks. Some Czech teachers were involved in this important publishing activity. In this paper I briefly present general situation of Bulgarian education system of the period, summarize information about Bulgarian textbooks written by Czechs, and introduce several Czech writers.
Návaznosti
MUNI/A/1020/2015, interní kód MUNázev: Země a kulturní identita v dějinách střední Evropy (Akronym: Země a kulturní identita)
Investor: Masarykova univerzita, Země a kulturní identita v dějinách střední Evropy, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 3. 10. 2024 17:56