D 2016

K problematice vzdělávání v cestovním ruchu v České republice

REPÍK, Ondřej

Basic information

Original name

K problematice vzdělávání v cestovním ruchu v České republice

Name in Czech

K problematice vzdělávání v cestovním ruchu v České republice

Name (in English)

On the Issue of Education within the Context of Tourism in the Czech Republic

Authors

REPÍK, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, XIX. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. (Čejkovice 15.-17.6.2016), p. 1109-1118, 1147 pp. 2016

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50602 Public administration

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14560/16:00090600

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-210-8273-1

UT WoS

000391253500144

Keywords (in Czech)

cestovní ruch; lidský kapitál; vzdělávání; politika cestovního ruchu; veřejná podpora

Keywords in English

tourism; rural tourism; industrial tourism; SWOT

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 23/4/2019 16:40, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

Problematika kvality lidského kapitálu a vzdělávání v cestovním ruchu jsou dlouhodobě široce diskutovanými tématy. Lidský faktor je v současné době zásadní komponentou nabídky a má významný vliv na další rozvoj cestovního ruchu a jeho udržitelnost. S významem lidského kapitálu roste také množství diskusí nad problematikou, jak jej co nejkvalitněji a nejefektivněji kultivovat, rozvíjet a prohlubovat u něj odborné znalosti. Diskuse se tak přenáší na vzdělávací systém v cestovním ruchu, jeho nastavení, strukturu nositelů, obsahovou náplň a proces formování tohoto obsahu. Hlavním cílem článku je sumarizovat poznatky o problematice lidského kapitálu v cestovním ruchu a jeho vzdělávání. V rámci plnění tohoto cíle jsou diskutovány názory odborných autorů především z anglosaské literatury. Dílčím cílem článku je zmapovat situaci v České republice, kde je odborné vzdělávání v cestovním ruchu zajišťováno především vysokoškolskými institucemi. V poslední dekádě ovšem významnou úlohu sehráli kurzy odborného vzdělávání spolufinancované z veřejných prostředků, přičemž tato podpora je v článku také analyzována. Hlavním výsledkem a přínosem článku je komplexní rozbor problematiky s diskusí odborných autorů a analýzou situace v českém prostředí. V průběhu zpracování článku byly použity metody induktivně-deduktivní, dále komparace a analogie a při práci s daty bylo využito matematicko-statistických analytických metod.

In English

The issue of human capital quality and education in tourism have long been widely discussed topics. Human factor is the major supply side component and has significant impact on further development of tourism and its sustainability. The importance of human capital also increases amount of discussions on how to cultivate the human capital in the most efective and quality way, how to develop it and deepen its expertise. The discussion is then transferred to education system in tourism sector, its setting, structure of actors, its content and the process of forming such content. The main objective of this article is to summarize knowledge about the human capital in tourism and its education. In order to meet such objective the expert opinions are discussed, mainly from Anglo-Saxon literature. The sub-objective is to analyze the situation in the Czech Republic, where vocational education in tourism is provided primarily by higher education institutions. But in the last decade, the training courses, which have been cofinanced from public funds, have also played important role in tourism education. The public subsidy on such training courses is also analyzed in this article, The main outcome and contribution of the article is comprehensive analysis of this issue with expert authors discussion and analysis of situation in the Czech environment. In this article the author uses inductive-deductive methods, also comparison and analogy, and in case of data processing the mathematical and statistical analysis methods are used.