D 2016

Customer satisfaction and underperformance in the food industry

SUCHÁNEK, Petr a Maria KRÁLOVÁ

Základní údaje

Originální název

Customer satisfaction and underperformance in the food industry

Autoři

SUCHÁNEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Maria KRÁLOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Sofia, 3nd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences & Arts SGEM 2016, od s. 829-837, 9 s. 2016

Nakladatel

SGEM international multidisciplinary scientific conference on social sciences and arts

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50600 5.6 Political science

Stát vydavatele

Bulharsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14560/16:00088104

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-619-7105-74-2

ISSN

UT WoS

000395727000104

Klíčová slova anglicky

Eva ratio; customer satisfaction; business performance; food industry

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 4. 2017 15:10, Mgr. Kateřina Oleksíková, Ph.D.

Anotace

V originále

The subject of this article is the relationship between customer satisfaction and business performance. The aim of the article is to determine the relationship between selected factors which form part of customer satisfaction and business performance as measured by the Economic Value Added (EVA) indicator. The research was carried out on a sample of food companies from the Czech Republic using the companies’ publicly available accounting data and questionnaires for customers of these companies. The EVA indicator was constructed through a modular method using the ROE indicator as EVA equity. Customer satisfaction was assessed using six factors: image, customer expectation, perceived product quality, perceived product value, the customer’s own general satisfaction and customer loyalty. Firstly, the companies were divided into performing (with positive EVA indicators – more precisely, spread and ROE) and underperforming (with a negative EVA indicator – spread and ROE). It was found that higher customer satisfaction in certain areas of satisfaction leads to lower business performance. The reason for this is the higher ratio of costs to returns with underperforming companies.

Návaznosti

GA16-16260S, projekt VaV
Název: Přístup managementu k redukci zpětných toků ve vazbě na spokojenost zákazníků a neustálé zlepšování
Investor: Grantová agentura ČR, Přístup managementu k redukci zpětných toků ve vazbě na spokojenost zákazníků a neustálé zlepšování