SYSLOVÁ, Zora a Hana HORKÁ. Reflexe jako základ kontinuálního profesního učení na pedagogické fakultě. In Mezinárodní vědecká konference ICOLLE 2016. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Reflexe jako základ kontinuálního profesního učení na pedagogické fakultě
Název anglicky Reflection as a Basis for Continual Professional Learning at the Faculty of Education
Autoři SYSLOVÁ, Zora a Hana HORKÁ.
Vydání Mezinárodní vědecká konference ICOLLE 2016, 2016.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky akční výzkum; celoživotní vzdělávání; mateřská škola; profesní rozvoj; reflexe; sebereflexe; učitel mateřské školy; videonahrávky
Klíčová slova anglicky action research; life-long learning; kindergarten; professional development; reflection; self-reflection; kindergarten teacher; video recordings
Změnil Změnila: doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D., učo 243595. Změněno: 29. 3. 2017 13:31.
Anotace
Prezentace se zabývá rozvojem profesních kompetencí s cílem zjistit úroveň reflektivních dovedností absolventů oboru Učitelství pro MŠ v celoživotním vzdělávání a v kombinované formě studia. Poukazuje na specifika vysokoškolské přípravy učitelů mateřských škol, která vycházejí z reflektivního modelu učitelského vzdělávání. Teoretická východiska opřená o několik relevantních modelů reflexe (Farell, 2002; Korthagen et al., 2011; aj.) jsou ilustrována výsledky výzkumného šetření. Ty potvrdily oprávněnost požadavků na podporu reflexe ve výuce. Proniknout do složitosti pedagogických jevů, orientovat se v nich a nacházet efektivní způsoby řešení může učitel pouze tehdy, dostane-li se jeho reflexe na kritickou úroveň.
Anotace anglicky
The presentation deals with the development of professional competences with the aim to find out the level of reflective skills in the students of the programme Teaching for kindergartens in the life-long study programme and in the combined study programme. It points out the specificities of university preparation of kindergarten teachers, which are based on the reflective model of university education. The theoretical background based on several relevant models of reflection (Farell, 2002; Korthagen et al., 2011; etc.) is illustrated by the results of the conducted research, which confirmed the justification of the requirements regarding the support of reflection in education. Penetrating the complexity of educational phenomena, orientate in them and keep finding efficient solutions can be done by the teacher only in the case that his/her level of reflection reaches the critical level.
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 07:17