2015
Vybrané sociálně patologické jevy u dívek v prostředí výchovného ústavu
KACHLÍK, PetrZákladní údaje
Originální název
Vybrané sociálně patologické jevy u dívek v prostředí výchovného ústavu
Název česky
Vybrané sociálně patologické jevy u dívek v prostředí výchovného ústavu
Název anglicky
Selected Social Pathologies among Girls in an Educational Institution
Autoři
Vydání
první. Brno, ŠKOLA A ZDRAVÍ V 21. STOLETÍ: sborník za roky 2014 a 2015, od s. 152-165, 14 s. 2015
Nakladatel
MU
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-8139-0
Klíčová slova česky
informant; intervence; kasuistika; návyková látka; prevence; rodina; sociální patologie; volný čas; výchovný ústav; výzkum; závislost; zdraví
Klíčová slova anglicky
informant; intervention; case studies; addictive substance; prevention; family; social pathology; leisure; educational institution; research; addiction; health
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 13. 3. 2017 21:21, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
V originále
Ve výchovném ústavu jsou umístěny osoby s řadou sociálně patologických jevů v anamnéze, často jde o poruchy chování a drogové závislosti. Ženský organismus je po fysiologické stránce zranitelnější a hůře těmto rizikům odolává. V rámci záměrného výběru bylo vytipováno 6 informantek, na základě lékařské, pedagogické a psychologické dokumentace byly sestaveny případové studie, analyzován životní styl dívek, rodinné zázemí a možnosti preventivního působení. Nefunkční rodina představovala významné rizikové prostředí pro vývoj a ohrožení sociálně patologickými jevy. Návykové látky dívky volily jako prostředek úniku před problémy, scházelo podnětné rodinné klima, jasná výchovná strategie a pozitivní vzory. Cílená intervence dokázala účinně ovlivnit pouze polovinu vzorku. Vhodné preventivní působení může snížit výskyt sociálních patologií v prostředí výchovného ústavu, je třeba posílit práci s rodinami klientů, aktivní trávení volného času, motivaci k sebevzdělávání, profesní přípravě a zvládání praktických životních situací.
Anglicky
In an educational institution are placed persons with a variety of social pathologies in history, often in terms of behaviour disorders and drug addiction. Woman's body after the physiological vulnerable and less resistant to these risks. Within purposive sampling were selected 6 informants, based on the medical, educational and psychological documentation has been compiled case studies, analysed the lifestyle of girls, family background and the possibility of preventive action. Broken families represented a significant risk for the development environment and risk of pathological social phenomena. Addictive substances girls elected as a means of escape from problems, missing stimulating family climate, clear educational strategy and positive role models. Targeted interventions can effectively influence only half the sample. Appropriate preventive actions can reduce the incidence of social pathologies in an educational institution, it is necessary to strengthen work with families of clients, active leisure, motivation to self-education, vocational training and practical coping with life situations.
Návaznosti
MUNI/A/0989/2015, interní kód MU |
|