KACHLÍK, Petr. Výskyt kyberšikany ve vzorku žáků základních a středních škol v oblasti Třebíčska. In ŘEHULKA, E., REISSMANNOVÁ, J., GAJZLEROVÁ, L. (eds.). ŠKOLA A ZDRAVÍ V 21. STOLETÍ: sborník za roky 2014 a 2015. první. Brno: MU, 2015, s. 268-278. ISBN 978-80-210-8139-0.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Výskyt kyberšikany ve vzorku žáků základních a středních škol v oblasti Třebíčska
Název česky Výskyt kyberšikany ve vzorku žáků základních a středních škol v oblasti Třebíčska
Název anglicky The Incidence of Cyberbullying in a Sample of Pupils at Elementary and High Schools in Třebíč
Autoři KACHLÍK, Petr.
Vydání první. Brno, ŠKOLA A ZDRAVÍ V 21. STOLETÍ: sborník za roky 2014 a 2015, od s. 268-278, 11 s. 2015.
Nakladatel MU
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-8139-0
Klíčová slova česky dotazník; internet; kyberšikana; mobilní telefon; prevence; sociální síť; škola; výzkum; zdraví; žák
Klíčová slova anglicky questionnaire; Internet; cyberbullying; mobile phones; prevention; social network; school; research; health; student
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Změněno: 13. 3. 2017 21:28.
Anotace
Kyberšikana představuje nový sociálně patologický jev, kdy jsou k šikanování využívány moderní informační a komunikační technologie. Důsledky kyberšikany mohou být stejně závažné jako u klasického šikanování, navíc jsou její prostředky snadno dostupné a mohou oslovit široký okruh uživatelů elektronických forem komunikace. Obrana není vždy snadná, kyberšikana vážně poškozuje všechny atributy zdraví oběti. Bylo uskutečněno výzkumné šetření kvantitativního charakteru, bylo využito anonymního dotazníku o 25 položkách. Byl osloven vzorek 415 žáků 2 základních a 3 středních škol v třebíčském mikroregionu. Z výsledků vyplynulo, že významně více zkušeností s kyberšikanou měli žáci středních škol. Dívky se mnohem častěji pohybují na sociálních sítích, které jsou potenciálně rizikovým prostředím pro cílení a šíření kyberšikany. Více jak 90 % souboru má svůj profil na sociálních sítích, minimálně třetina publikuje informace osobního charakteru a komunikuje i s neznámými uživateli. Téměř pětina oslovených tráví na internetu více jak 5 hodin denně, dvě třetiny rodiče v používání nijak neomezují. Pokud by se žáci stali obětí šikany, nejčastěji by se svěřili vlastní rodině a spolužákům, méně již učitelům.
Anotace anglicky
Cyberbullying is a new social pathology, which are used to bullying modern information and communication technologies. The consequences of cyberbullying can be as severe as in classic bullying, and they are the means readily available and can address a broad range of users of electronic communication forms. Defense is not always easy, cyberbullying seriously harms all the attributes of victim`s health. The survey was carried out quantitative in nature, was used an anonymous questionnaire to 25 items. He was approached by a sample of 415 pupils from 2 elementary and 3 high schools in microregion Třebíč. The results showed that significantly more experience with cyberbullying were high school students. Girls are more likely to move on the social networks that are potentially risky environment for targeting and dissemination of cyberbullying. More than 90% of the sample has a profile on social networks, at least a third publish information of a personal nature, and communicating with unknown users too. Almost a fifth of respondents are spending on the Internet for more than 5 hours per day, two thirds of parents do not restrict usage. If students become victims of bullying, most would entrust his own family and classmates, less teachers.
Návaznosti
MUNI/A/0989/2015, interní kód MUNázev: Podpora žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání
Investor: Masarykova univerzita, Podpora žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 29. 7. 2024 21:11