k 2016

Vzdělávání učitelů základních škol v socialistickém Československu (1948-1989)

KNOTOVÁ, Dana, Jiří ZOUNEK a Michal ŠIMÁNĚ

Základní údaje

Originální název

Vzdělávání učitelů základních škol v socialistickém Československu (1948-1989)

Název anglicky

Education of primary school teachers in socialist Czechoslovakia (1948-1989)

Autoři

KNOTOVÁ, Dana (203 Česká republika, garant, domácí), Jiří ZOUNEK (203 Česká republika, domácí) a Michal ŠIMÁNĚ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

XXIV. výroční konferenci České asociace pedagogického výzkumu s tématem "Síťování (networking) v pedagogickém výzkumu". České Budějovice, 15.-16. září, 2016

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/16:00088156

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Socialist Czechoslovakia; reforms in teachers education; undergraduate teacher education; training for teachers; oral history

Štítky

Změněno: 11. 4. 2017 17:18, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Cílem příspěvku je seznámit s vývojem pregraduálního a dalšího vzdělávání učitelů v socialistickém Československu. Téma vzdělávání učitelů představujeme s využitím rozhovorů s učiteli pamětníky, které zpracováváme metodou orální historie. Zajímalo nás, jak se vzdělávání uskutečňovalo a jak jej učitelé prožívali.Ukázalo se, že vzdělávání učitelů prošlo mnoha reformami, které byly prováděny nesystematicky pod silným ideovým vlivem až nátlakem Komunistické strany Československa. Naši učitelé pamětníci se daným podmínkám ve vzdělávání přizpůsobili, nepatřili k odpůrcům politického systému, někteří byli i členy KSČ. Obsah své učitelské přípravy zpětně hodnotí jako kvalitní. Pozitivně vnímají systém i obsah dalšího vzdělávání, ovšem s určitými výhradami k politickým školením, která byla jeho povinnou součástí.

Anglicky

The goal of this contribution is to present the evolution of undergraduate and further teacher education in socialist Czechoslovakia. We present the theme of teacher education using conversations with retired teachers, which we process using oral historical methods. We are interested in how the education took place and how it was perceived by teachers at the time.We have discovered that teacher education has undergone a large number of reforms, which were undertaken in a disorganised fashion under strong ideological influence, or even direct pressure from the Communist party of Czechoslovakia. The participants of our study have adapted to these educational conditions, have not been opponents of the political system of the time, some even having been members of the party itself. They have rated the content of their teacher education as being of high quality. They positively view both the system and content of further education, although with certain reservations towards political courses, which were a mandatory component of it at the time.

Návaznosti

GA14-05926S, projekt VaV
Název: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Grantová agentura ČR, Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství