KNOTOVÁ, Dana, Jiří ZOUNEK a Michal ŠIMÁNĚ. Vzdělávání učitelů základních škol v socialistickém Československu (1948-1989). Online. In XXIV. výroční konferenci České asociace pedagogického výzkumu s tématem "Síťování (networking) v pedagogickém výzkumu". České Budějovice, 15.-16. září. 2016, [citováno 2024-04-24]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vzdělávání učitelů základních škol v socialistickém Československu (1948-1989)
Název anglicky Education of primary school teachers in socialist Czechoslovakia (1948-1989)
Autoři KNOTOVÁ, Dana (203 Česká republika, garant, domácí), Jiří ZOUNEK (203 Česká republika, domácí) a Michal ŠIMÁNĚ (203 Česká republika, domácí)
Vydání XXIV. výroční konferenci České asociace pedagogického výzkumu s tématem "Síťování (networking) v pedagogickém výzkumu". České Budějovice, 15.-16. září, 2016.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/16:00088156
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky Socialist Czechoslovakia; reforms in teachers education; undergraduate teacher education; training for teachers; oral history
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 11. 4. 2017 17:18.
Anotace
Cílem příspěvku je seznámit s vývojem pregraduálního a dalšího vzdělávání učitelů v socialistickém Československu. Téma vzdělávání učitelů představujeme s využitím rozhovorů s učiteli pamětníky, které zpracováváme metodou orální historie. Zajímalo nás, jak se vzdělávání uskutečňovalo a jak jej učitelé prožívali.Ukázalo se, že vzdělávání učitelů prošlo mnoha reformami, které byly prováděny nesystematicky pod silným ideovým vlivem až nátlakem Komunistické strany Československa. Naši učitelé pamětníci se daným podmínkám ve vzdělávání přizpůsobili, nepatřili k odpůrcům politického systému, někteří byli i členy KSČ. Obsah své učitelské přípravy zpětně hodnotí jako kvalitní. Pozitivně vnímají systém i obsah dalšího vzdělávání, ovšem s určitými výhradami k politickým školením, která byla jeho povinnou součástí.
Anotace anglicky
The goal of this contribution is to present the evolution of undergraduate and further teacher education in socialist Czechoslovakia. We present the theme of teacher education using conversations with retired teachers, which we process using oral historical methods. We are interested in how the education took place and how it was perceived by teachers at the time.We have discovered that teacher education has undergone a large number of reforms, which were undertaken in a disorganised fashion under strong ideological influence, or even direct pressure from the Communist party of Czechoslovakia. The participants of our study have adapted to these educational conditions, have not been opponents of the political system of the time, some even having been members of the party itself. They have rated the content of their teacher education as being of high quality. They positively view both the system and content of further education, although with certain reservations towards political courses, which were a mandatory component of it at the time.
Návaznosti
GA14-05926S, projekt VaVNázev: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Grantová agentura ČR, Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 11:48