2016
Zapojení rodičů do přípravy dětí prvních tříd ZŠ do čtení
SEDLÁČKOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Zapojení rodičů do přípravy dětí prvních tříd ZŠ do čtení
Název anglicky
Parental Engagement in Reading Activities with First Graders
Autoři
SEDLÁČKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Konference ČAPV 2016, Fakulta pedagogická Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 14.-16. 9. 2016, 2016
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/16:00090882
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
příprava do čtení; domácí úkoly; zapojení rodičů; čtenářská gramotnost
Klíčová slova anglicky
reading activities; reading homework; parental involvement; parental engagement; reading literacy
Změněno: 25. 4. 2017 13:01, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
Příspěvek je věnován představení prvních dat z výzkumu zaměřeného na zapojení rodičů do domácích příprav do čtení s jejich dětmi prvních tříd. Konkrétně se pak zaměřuje na to, jak matky pomáhají svým dětem v prvních třídách ZŠ naučit se číst. Byla využita data z dlouhodobé, celoroční studie, a to hloubkové polostrukturované rozhovory s celkem 10 matkami a jejich dětmi. Dále je v plánu rovněž analýza několika audionahrávek domácích příprav do čtení od každého páru matka - dítě. Přístupy matek k domácím přípravám procházejí v průběhu 1. třídy ZŠ vývojem, který začíná momentem uvědomění, jak je čtení pro děti pozvolně a někdy složitě osvojovanou dovedností. Dále se pak rozvíjí s ohledem na rodinné zdroje, které mají matky v danou chvíli k dispozici: jejich čtenářské aspirace vzhledem k dítěti, zkušenosti s problémy a pokroky dítěte, informace od učitelky a kamarádek a také vlastní zkušenosti s pedagogickým procesem.
Anglicky
This contribution is devoted to the presentation of first data from the research about parental engagement or involvement in reading activities with their first grade children. Specifically, it focuses on how mothers help their children in the first grade to learn how to read. Data from a longitudinal one-year study were used, namely semistructured interviews with 10 mother-child dyads. Afterwards I plan to analyze also several audio recordings of reading activities of each dyad. The approaches of mothers to reading activities with their children are undergoing development, starting with a moment of awareness how the reading is usual ability for them but on the other hand slow and sometimes difficult for the child. Maternal engagement or involvement in reading activities then evolves with respect to several family resources, which mothers at that moment have available: their reading aspirations for their children, experiences with reading progress and troubles of their children, information from the teacher and friends and also their experiences with pedagogical processes.
Návaznosti
MUNI/A/1147/2015, interní kód MU |
|