k 2016

Zapojení rodičů do přípravy dětí prvních tříd ZŠ do čtení

SEDLÁČKOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Zapojení rodičů do přípravy dětí prvních tříd ZŠ do čtení

Název anglicky

Parental Engagement in Reading Activities with First Graders

Autoři

SEDLÁČKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Konference ČAPV 2016, Fakulta pedagogická Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 14.-16. 9. 2016, 2016

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/16:00090882

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

příprava do čtení; domácí úkoly; zapojení rodičů; čtenářská gramotnost

Klíčová slova anglicky

reading activities; reading homework; parental involvement; parental engagement; reading literacy
Změněno: 25. 4. 2017 13:01, Mgr. Marie Skřivanová

Anotace

V originále

Příspěvek je věnován představení prvních dat z výzkumu zaměřeného na zapojení rodičů do domácích příprav do čtení s jejich dětmi prvních tříd. Konkrétně se pak zaměřuje na to, jak matky pomáhají svým dětem v prvních třídách ZŠ naučit se číst. Byla využita data z dlouhodobé, celoroční studie, a to hloubkové polostrukturované rozhovory s celkem 10 matkami a jejich dětmi. Dále je v plánu rovněž analýza několika audionahrávek domácích příprav do čtení od každého páru matka - dítě. Přístupy matek k domácím přípravám procházejí v průběhu 1. třídy ZŠ vývojem, který začíná momentem uvědomění, jak je čtení pro děti pozvolně a někdy složitě osvojovanou dovedností. Dále se pak rozvíjí s ohledem na rodinné zdroje, které mají matky v danou chvíli k dispozici: jejich čtenářské aspirace vzhledem k dítěti, zkušenosti s problémy a pokroky dítěte, informace od učitelky a kamarádek a také vlastní zkušenosti s pedagogickým procesem.

Anglicky

This contribution is devoted to the presentation of first data from the research about parental engagement or involvement in reading activities with their first grade children. Specifically, it focuses on how mothers help their children in the first grade to learn how to read. Data from a longitudinal one-year study were used, namely semistructured interviews with 10 mother-child dyads. Afterwards I plan to analyze also several audio recordings of reading activities of each dyad. The approaches of mothers to reading activities with their children are undergoing development, starting with a moment of awareness how the reading is usual ability for them but on the other hand slow and sometimes difficult for the child. Maternal engagement or involvement in reading activities then evolves with respect to several family resources, which mothers at that moment have available: their reading aspirations for their children, experiences with reading progress and troubles of their children, information from the teacher and friends and also their experiences with pedagogical processes.

Návaznosti

MUNI/A/1147/2015, interní kód MU
Název: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masarykova univerzita, Celoživotní učení v institucionálních souvislostech, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty