ČEJKOVÁ, Ingrid. Jak zní hlas žáků? (How the pupils voice sounds?). In XV. konference kvalitatívny prístup a metódy vo vedách o človeku, Bratislava, 1.-2.2016. 2016. ISBN 978-80-223-4011-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jak zní hlas žáků?
Name (in English) How the pupils voice sounds?
Authors ČEJKOVÁ, Ingrid (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition XV. konference kvalitatívny prístup a metódy vo vedách o človeku, Bratislava, 1.-2.2016, 2016.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00090893
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-223-4011-3
Keywords (in Czech) hlas žáků; střední škola; učitel; žák; zpětná vazba; výuka
Keywords in English the voice of students; high school; teacher; student; feedback; teaching
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 11/4/2017 13:22.
Abstract
Hlas žáků je komunikační iniciativa směřující od žáků k učiteli a vyjadřující pohled žáků na školní procesy, typicky na výuku. V oblasti výuky se ideálně týká upevnění dobrých praktik učitele a debaty o změně praktik nevhodných. Podporou pro hlas žáků jsou učitelé, kteří žáky vybízí k podávání zpětné vazby na výuku a dialogu, kde obě strany mají možnost ovlivnit podobu výuky. V Českém prostředí se hlas žáků týká především sociálního dění, vzhledu školy, atd. a nejčastěji se projevuje skrze školní parlamenty, málokdy se však týká samotné výuky. Výzkumnými metodami jsou pozorování výuky, focus groups a rozhovory. Výzkumným vzorkem je třída 2. ročníku čtyřletého gymnázia a její učitelé, sledovaní po dobu pololetí.
Abstract (in English)
The SV is a communications initiative aimed from pupils to teachers. SV expresses student’s point of view on schooling, especially on teaching. In this area it relates to strengthen good teachers practice and debate about changing inappropriate practices. Teachers are considered as a support for SV through encourage students to give a feedback on teaching and to start a dialogue where both sides have the opportunity to influence the form of teaching. The SV concerns mainly social events, school appearance etc., but rarely concerns the actual teaching. The research methods are observation, focus groups and interviews. The research sample is a 2nd grade class at Gymnasium and their teachers.
Links
MUNI/A/1147/2015, interní kód MUName: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 22/5/2024 18:25