C 2016

Challenges of the Reading Comprehension Development of Deaf Learners in the Foreign Language Classroom: Putting Theory into Practice

SEDLÁČKOVÁ, Jitka

Basic information

Original name

Challenges of the Reading Comprehension Development of Deaf Learners in the Foreign Language Classroom: Putting Theory into Practice

Name in Czech

Výzvy rozvoje čtení s porozuměním u neslyšících studentů ve výuce cizího jazyka: Uvádění teorie do praxe

Authors

SEDLÁČKOVÁ, Jitka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Newcastle upon Tyne, UK, English as a Foreign Language for Deaf and Hard-of-Hearing Persons: Challenges and Strategies, p. 109-134, 26 pp. 2016

Publisher

Cambridge Scholars

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/16:00090909

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-1-4438-9534-7

Keywords (in Czech)

neslyšící studenti; angličtina jako cizí jazyk; čtení s porozuměním; čtenářské strategie,

Keywords in English

deaf learners; English as a foreign language; reading comprehension; reading strategies

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 30/3/2017 10:49, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

The chapter is based on a doctoral research project which concerns reading skills of deaf learners in English as their foreign language. In the first part, the theoretical background of the topic of reading of persons with hearing loss is introduced. Then the research methodology and procedure are described. The second part constitutes a more detailed discussion of the topic with a particular focus on the common issues in the deaf reading development and the reading comprehension problems related to them. Secondly, the issue of reading in foreign / non-native language is discussed. The third part concerns the concrete activities used to develop reading strategies, their aims, content and procedure. The choice of the reading strategies included in the activities is introduced explaining their sources and rationalization. The chapter is concluded with practical examples of activities used for the instruction of a particular reading strategy.

In Czech

Kapitola je založena na doktorském výzkumném projektu, který se zabývá čtenářskými dovednostmi neslyšících studentů v angličtině, která je jejich cizím jazykem. V první části jsou představena teoretická východiska problematiky čtení osob se ztrátou sluchu. Dále je popsána výzkumná metodologie a provedení. Druhá kapitola obsahuje detailnější diskusi tématu se zaměřením na společné problémy ve vývoji čtení u neslyšících a problémy při čtení s porozuměním, které se k němu vztahují. Dále je diskutováno téma čtení v cizím / nemateřském jazyce. Třetí kapitola se zabývá konkrétními aktivitami využívanými k rozvoji čtenářských strategií, jejich cíli, obsahem a postupy. Je představen výběr čtenářských strategií zahrnutých v aktivitách včetně vysvětlení jejich zdrojů a odůvodnění. Kapitolu uzavírají praktické příklady aktivit využitých pro výuku konkrétní čtenářské strategie.

Links

MUNI/A/0961/2015, interní kód MU
Name: Výzkum učení a vyučování cizích jazyků (Acronym: AKTEV V)
Investor: Masaryk University, Category A

Files attached

Sedlackova_DeafReading_revised.doc
Request the author's version of the file