SEDLÁČKOVÁ, Jitka. Challenges of the Reading Comprehension Development of Deaf Learners in the Foreign Language Classroom: Putting Theory into Practice. In Ewa Domagała-Zyśk and Edit H. Kontra. English as a Foreign Language for Deaf and Hard-of-Hearing Persons: Challenges and Strategies. Newcastle upon Tyne, UK: Cambridge Scholars, 2016, p. 109-134. ISBN 978-1-4438-9534-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Challenges of the Reading Comprehension Development of Deaf Learners in the Foreign Language Classroom: Putting Theory into Practice
Name in Czech Výzvy rozvoje čtení s porozuměním u neslyšících studentů ve výuce cizího jazyka: Uvádění teorie do praxe
Authors SEDLÁČKOVÁ, Jitka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Newcastle upon Tyne, UK, English as a Foreign Language for Deaf and Hard-of-Hearing Persons: Challenges and Strategies, p. 109-134, 26 pp. 2016.
Publisher Cambridge Scholars
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00090909
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-1-4438-9534-7
Keywords (in Czech) neslyšící studenti; angličtina jako cizí jazyk; čtení s porozuměním; čtenářské strategie,
Keywords in English deaf learners; English as a foreign language; reading comprehension; reading strategies
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 30/3/2017 10:49.
Abstract
The chapter is based on a doctoral research project which concerns reading skills of deaf learners in English as their foreign language. In the first part, the theoretical background of the topic of reading of persons with hearing loss is introduced. Then the research methodology and procedure are described. The second part constitutes a more detailed discussion of the topic with a particular focus on the common issues in the deaf reading development and the reading comprehension problems related to them. Secondly, the issue of reading in foreign / non-native language is discussed. The third part concerns the concrete activities used to develop reading strategies, their aims, content and procedure. The choice of the reading strategies included in the activities is introduced explaining their sources and rationalization. The chapter is concluded with practical examples of activities used for the instruction of a particular reading strategy.
Abstract (in Czech)
Kapitola je založena na doktorském výzkumném projektu, který se zabývá čtenářskými dovednostmi neslyšících studentů v angličtině, která je jejich cizím jazykem. V první části jsou představena teoretická východiska problematiky čtení osob se ztrátou sluchu. Dále je popsána výzkumná metodologie a provedení. Druhá kapitola obsahuje detailnější diskusi tématu se zaměřením na společné problémy ve vývoji čtení u neslyšících a problémy při čtení s porozuměním, které se k němu vztahují. Dále je diskutováno téma čtení v cizím / nemateřském jazyce. Třetí kapitola se zabývá konkrétními aktivitami využívanými k rozvoji čtenářských strategií, jejich cíli, obsahem a postupy. Je představen výběr čtenářských strategií zahrnutých v aktivitách včetně vysvětlení jejich zdrojů a odůvodnění. Kapitolu uzavírají praktické příklady aktivit využitých pro výuku konkrétní čtenářské strategie.
Links
MUNI/A/0961/2015, interní kód MUName: Výzkum učení a vyučování cizích jazyků (Acronym: AKTEV V)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 23/6/2024 16:12