NOKKALA MILTOVÁ, Radka. Kolonáda Květné zahrady v Kroměříži a Seneca Pamphilj. Auriga. Zprávy Jednoty klasických filologů. Praha: Jednota klasických filologů, 2016, LVIII, č. 2, s. 55-71. ISSN 1211-3379.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Kolonáda Květné zahrady v Kroměříži a Seneca Pamphilj
Název anglicky Colonnade of Kroměříž´s Flower Garden and Seneca Pamphilj
Autoři NOKKALA MILTOVÁ, Radka (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Auriga. Zprávy Jednoty klasických filologů, Praha, Jednota klasických filologů, 2016, 1211-3379.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60400 6.4 Arts
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/16:00088187
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Kroměříž; Seneka; antika; barokní umění; ikonografie; sochařství
Klíčová slova anglicky Kroměříž; Seneca; antiquity; baroque art; iconography; sculpture
Změnil Změnila: doc. Mgr. Radka Nokkala Miltová, Ph.D., učo 13960. Změněno: 4. 12. 2018 21:45.
Anotace
Příspěvek se věnuje soše Umírajícího Seneky z kolonády Květné zahrady v Kroměříži. Kroměřížská realizace do detailu vychází z grafické série publikované Giovannim Giacomem Rossim kolem roku 1649, mapující sochařské bohatství římského casina Pamphilj. Helénistická skulptura, původně zdobící Casino Belrespiro této římské vily dnes stojí v prostorách Galleria dei Candelabri Vatikánských muzeí a je dnes oprávněně spojována s motivem starého rybáře. V raném novověku však nesla odlišné ideové konotace, spojované právě se Senekovou smrtí. Zapadá tak do shodné ideové vrstvy jako její slavnější varianta, tzv. Seneca Borghese (dnes Musée du Louvre, Paris), která se stala východiskem pro mnoho dalších výtvarných zpracování, s Rubensovou malbou v čele (kolem 1615, Alte Pinakothek, München). Příspěvek se zaměřuje na zmíněný ikonografický typus Umírajícího Seneky v raném novověku, proměny jeho obsahové náplně v průběhu doby a především na ideové pozadí vzniku kroměřížské kolonády.
Anotace anglicky
This article analyses the sculpture of dying Seneca located in the colonnade in Kroměříž Flower Garden. The model for Kroměříž´s Seneca comes from printed serie Villa Pamphilia eiusque Palatium by Giovanni Giacomo Rossi mapping sculptures of Villa Pamphilj in Rome (1649). Kroměříž´s Seneca was made after Hellenistic sculpture that was originally placed in Casino del Belrespiro and nowadays is exhibited in Vatican Museums. In the early modern period the sculpture was considered as a depiction of dying Seneca, alike its more famous counterpart, so called Seneca Borghese (Musée du Louvre). According to the current interpretation, both of these sculptures are depictions of an old fisherman. First, the article explores the iconographical motive of dying Seneca in the early modern period. Secondly, it argues that the Kroměříž colonnade was built to manifest various forms of self-representation of the commissioner, Olomouc bishop Charles of Liechtenstein-Castelkorn.
Návaznosti
GB14-36521G, projekt VaVNázev: Centrum pro transdisciplinární výzkum kulturních fenoménů ve středoevropských dějinách: obraz, komunikace, jednání
VytisknoutZobrazeno: 9. 5. 2024 02:38