STARÁ, Jana a Michal CHARVÁT. THE BASIS FOR WELLNESS EDUCATION: UNDERSTANDING AND DISTINGUISHING BETWEEN CONCEPTS OF WELLNESS AND HEALTHY LIFESTYLE. In Milada Krejčí, Pavel Tilinger, Ludmila Vacek. EDUCATION TO WELLNESS, EDUCATION THROUGH WELLNESS. Praha: The College of Physical Education and Sport PALESTRA, 2016, s. 9-21. ISBN 978-80-87723-23-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název THE BASIS FOR WELLNESS EDUCATION: UNDERSTANDING AND DISTINGUISHING BETWEEN CONCEPTS OF WELLNESS AND HEALTHY LIFESTYLE
Název česky Východiska pro vzdělávání v oboru wellness: Pochopení a rozlišování mezi koncepty wellness a zdravého životního stylu
Autoři STARÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí) a Michal CHARVÁT (203 Česká republika, domácí).
Vydání Praha, EDUCATION TO WELLNESS, EDUCATION THROUGH WELLNESS, od s. 9-21, 13 s. 2016.
Nakladatel The College of Physical Education and Sport PALESTRA
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor Sport a aktivity volného času
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14510/16:00091012
Organizační jednotka Fakulta sportovních studií
ISBN 978-80-87723-23-4
Klíčová slova česky wellness, zdravý životní styl, zdraví, literární rešerše, výukové metody
Klíčová slova anglicky Wellness; healthy lifestyle; health; literature review; teaching methods
Štítky PS2016 d036pd, rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jana Stará, Ph.D., učo 134375. Změněno: 11. 10. 2016 11:13.
Anotace
This article presents findings of a literature review that sought to answer the followingquestion: How are the terms “wellness” and “healthy lifestyle” used in current scientific literature and what are possible implications of their use for wellness education? A review of scientific literature published in 2015 was conducted, involving online database keyword searches, additional searches of other studies and resources, screening abstracts, assessing their relevance to the review, and integrating the findings with regard to the topic of wellness education. Conclusion: Healthy lifestyle is defined as behavior that leads to better health; as such it is used in current scientific literature. Wellness is used as a broader term across different contexts. It is used as a synonym or accompanying term to health as defined by WHO, encompassing similar dimensions – physical, mental, social and spiritual (and many more). Authors suggest that wellness education should promote wellness with regard to an individual’s actual state and needs, using designs and methods that not only spread and support practices and knowledge about healthy living, but that empower inner motivation and responsibility across all dimensions of health and wellness.
VytisknoutZobrazeno: 27. 7. 2024 14:21