JUŘÍK, Vojtěch. Když je více méně: Význam lidské chyby při interakci s 3D virtuálním geografickým prostředím. In Kognice a umělý život, Telč. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Když je více méně: Význam lidské chyby při interakci s 3D virtuálním geografickým prostředím
Název česky Když je více méně: Význam lidské chyby při interakci s 3D virtuálním geografickým prostředím
Název anglicky When More is actually Less: The significance of the human error in interaction with VGE
Autoři JUŘÍK, Vojtěch.
Vydání Kognice a umělý život, Telč, 2016.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50101 Psychology
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Kognice a umělý život 2016
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky human-machine interaction, human error, virtual environment, presence, immersion, 3D visualization, judgement
Klíčová slova anglicky human-machine interaction, human error, virtual environment, presence, immersion, 3D visualization, judgement
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D., učo 372092. Změněno: 3. 2. 2022 13:43.
Anotace
Vizualizace v oblasti interakce člověk-počítač vstoupily do éry 3D. Virtuální reprezentace prostorových dat jsou stále častěji využívány v aplikovaných oblastech od vojenství, navigace, přes krizové řízení až po leteckou kontrolu (A TC). Přidaná hodnota trojdimenzionálních reprezentací spočívá v objektivně větším množství vizuálních nápovědí, které při práci s nimi může člověk využít. Na druhé straně, z psychologické perspektivy vyvstává otázka, do jaké míry daný typ vizualizace mění povahu vnímaného, a to nejen na percepční, ale také na interakční úrovni. Naše předchozí studie ukazují, že navzdory informační ekvivalenci prezentovaného obsahu, forma 3D vizualizace ovlivňuje výkon participantů. Jako zásadní vnímáme zjištění, že imerzivní reálná 3D vizualizace, navzdory většímu množství vizuálních nápovědí a realističnosti, může u člověka zvýšit tendenci opomínat významné aspekty prezentované expozice, což v důsledku vede k nezvládnutí zadaného úkolu. V oblasti interakce člověk- počítač, kde může relativně malá chyba stát lidské životy, je např. zvýšení rychlosti procesu vyhodnocení dat za cenu nepředpokládané chyby zásadní otázka. Primárně by se ve vývoji uživatelských rozhraní nemělo jednat o snížení chybovosti, ale o vyloučení jakékoli tendence k chybování. Pro tento účel je nezbytné podrobně analyzovat okolnosti systému stejně jako proces, jakým operátor do interakce se systémem vstupuje. V závislosti na výsledcích našeho dosavadního výzkumu navrhujeme uživatelské rozhraní, které zajišťuje otevřené možnosti interakce člověk-počítač a zároveň umožňuje jejich efektivní měření. Za použití moderních technologií (Eye-tracking systém, Motion Capture systém, širokoúhlá zpětná 3D projekce) je možné analyzovat strategie řešení problému v různých typech 3D virtuálních rozhraní.
Návaznosti
MUNI/M/0846/2015, interní kód MUNázev: Vliv metod kartografické vizualizace na úspěšnost řešení praktických a výukových prostorových úloh
Investor: Masarykova univerzita, Vliv metod kartografické vizualizace na úspěšnost řešení praktických a výukových prostorových úloh, INTERDISCIPLINARY - Mezioborové výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 31. 5. 2024 08:11