SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. 3A metodika: od kazuistik k transdidaktickému zobecnění. In Síťování (networking) v pedagogickém výzkumu; XXIV. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název 3A metodika: od kazuistik k transdidaktickému zobecnění
Název česky 3A metodika: od kazuistik k transdidaktickému zobecnění
Název anglicky 3A procedure: from case studies to transdidactic abstraction
Autoři SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT.
Vydání Síťování (networking) v pedagogickém výzkumu; XXIV. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2016.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky oborové didaktiky, kazuistiky, 3A metodika, oborovědidaktický výzkum, vědění pro zlepšení
Klíčová slova anglicky field didactics, case studies, 3A procedure, knowledge for improvement
Změnil Změnil: doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D., učo 12232. Změněno: 10. 10. 2016 12:18.
Anotace
Cílem prezentace bylo ukázat, jak může použití metodiky 3A napomoci utváření vědění pro zlepšení v profesním společenství. Konkrétně bylo použití metodiky 3A ilustrováno kazuistikami výukových situací. Zároveň byly hledány cesty pro transdidaktické zobecnění poznatku generovaných jednotlivými kazuistikami. Zaměřením na analýzy výukových situací navazujeme na celou řadu různých publikovaných přístupů. Jedním z nich je Model didaktické rekonstrukce, který pracuje se základními komponentami obsahového vyučování a učení. Inspirací byl rovněž přístup Design-Based Research, který pracuje s požadavkem na obsahové zaměření a na dosažení nejvyšší možné míry porozumění obsahu u žáka. Čerpáme i z přístupu Critical Didactic Incidents jako metody analýzy pracovní (profesní, expertní) činnosti s cílem dosáhnout co nejhlubšího porozumění jejím podstatným složkám rozhodujícím o úspěšnosti výsledku. V prezentaci byla popsána a využita metodika 3A (výzkumný přístup o třech krocích: Anotace je stručným shrnutím výukové situace a jejího kontextu, Analýza je rekonstrukcí situace s ohledem na transformaci obsahu (s využitím konceptového diagramu) a Alterace je navržený alternativní postup (vedoucí ke zvýšení kvality výukové situace). Srovnání několika kazuistik umožnilo nahlédnout na společné a rozdílné rysy analyzovaných výukových situací a odhalit a exemplifikovat specifické typy didaktických formalismů (např. odcizené poznávání a utajené poznávání).
Anotace anglicky
In the presentation we aimed to show how the 3A procedure may help in developing knowledge for improvement in a professional community. Specifically, the use of the 3A procedure was illustrated by case studies of teaching-and-learning situations. We also concentrated on looking for ways to provide transdidactic abstraction of the individual case studies’ outcomes. In analysing teaching-and-learning situations, we build on a number of different approaches. One of them is The Model of Educational Reconstruction, which comprises basic components of subject-related learning and teaching and hence can be applied to the fields with which disciplinary education is concerned. Another approach is the Design-Based Research, which accentuates subject-related learning and teaching and the objective to achieve highest possible levels of students’ understanding and cognitive activation. Another source of inspiration for the approach presented in this presentation is the Critical Didactic Incidents method, which is a method for the analysis of professional activities that aims to achieve the highest possible level of understanding the key components that are decisive for successful outcome. In the presentation, we made use of the 3A procedure. 3A stands for a three-step methodology consisting of annotating, analysing and altering a particular classroom situation. Annotation is a brief summary of the situation and its context. Analysis refers to a reconstruction of the situation – it focuses on specific aspects of the situation in order to reveal the potential for qualitative change (improvement). Conceptual structure diagrams are used as tools for capturing the way the content was worked on in the situation. Alteration is a suggested alternative course of action. When looking for similarities between various case studies of the presented teaching situations we find that even though they are centred around very different educational contents within very different school subjects, they can suffer from similar problems. As examples, different types of didactic formalisms were discussed.
Návaznosti
GA14-06480S, projekt VaVNázev: Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky
Investor: Grantová agentura ČR, Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky
VytisknoutZobrazeno: 11. 5. 2024 15:50