2016
Přechod dětí z preprimární do primární školy v pojetí učitelek a učitelů mateřských a základních škol
SYSLOVÁ, Zora, Jiří HAVEL a Petr NAJVARZákladní údaje
Originální název
Přechod dětí z preprimární do primární školy v pojetí učitelek a učitelů mateřských a základních škol
Název česky
Přechod dětí z preprimární do primární školy v pojetí učitelek a učitelů mateřských a základních škol
Název anglicky
Transition from pre-primary to primary schools: the role of teachers’ beliefs
Autoři
Vydání
Síťování (networking) v pedagogickém výzkumu; XXIV. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2016
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
mateřská škola, základní škola, učitelské pojetí, přechod dětí mezi stupni škol, rozhovor
Klíčová slova anglicky
pre-primary education, primary education, transition, teachers‘ beliefs, interview
Změněno: 10. 10. 2016 15:23, doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
V originále
Cílem příspěvku bylo prezentovat výsledky první fáze výzkumu zaměřeného na pojetí učitelů vztahující se k přechodu žáků z mateřské do základní školy. Zároveň byla pozornost věnována nástroji sběru dat (scénář interview). Učitelovo pojetí je pro účely tohoto výzkumu chápáno jako struktura učitelových praktických znalostí vztahujících se k různým aspektům vzdělávání (kurikulum, výuka, vyučování, učení, management třídy). Výzkum učitelových pojetí (či prekoncepcí, implicitních teorií, akčních strategií, ideologií) ukazuje, že jsou rozhodující pro učitelovo jednání ve výuce. Výzkum se také zaměřuje na vliv různých institucionálních rámců (tj. mateřské školy a základní školy organizované samostatně, či jako jeden subjekt). Hledá odpověď na otázku, jaká pojetí vzdělávání v mateřské škole mají učitelé na prvním stupni základní školy, a jaká pojetí vzdělávání v prvních ročnících základní školy mají učitelky v mateřských školách. V první fázi byly realizovány čtyři rozhovory s učiteli s cílem pilotovat vyvinutý nástroj sběru dat (scénář interview) a umožnit první vhled do pojetí učitelů. Transkripty rozhovorů byly podrobeny axiálnímu kódování.
Anglicky
Results were presented of the first phase of research that aims to bring new knowledge concerning pre-primary and primary school teachers' beliefs about the curriculum and contexts of pre-primary and primary education with emphasis on the transition. We also focused on the data-collection tool used (interview). For the purposes of this research, teacher beliefs are viewed as teachers’ personal practical knowledge about different aspects of education (curriculum, teaching, learning, contexts, organisation). Research has shown that teacher beliefs (or what some researchers refer to as preconceptions, implicit theories, conceptual systems, action strategies, ideologies, etc.) are defining for how individual teachers conceptualise and organise tasks and problems that they encounter in their teaching. We also take into account various institutional frameworks (i.e., kindergartens and basic schools within the same institution and as separate institutions). We seek to find out what beliefs pre-primary teachers hold about primary education and vice versa, what beliefs primary teachers hold about pre-primary education. In the first phase, interviews with four teachers were carried out to pilot the research tools and give first glimpse of possible answers to the research questions. Axial coding was applied to the interview transcripts.