LESŇÁK, Slavomír a Radim ŠTĚRBA. Moral education in the Czech territory in the past and the present. Ethics & bioethics (in Central Europe). Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2016, roč. 6, 1-2, s. 45-57. ISSN 1338-5615.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Moral education in the Czech territory in the past and the present
Název česky Mravná výchova v českých zemích v minulosti a přítomnosti
Autoři LESŇÁK, Slavomír a Radim ŠTĚRBA.
Vydání Ethics & bioethics (in Central Europe), Prešov, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2016, 1338-5615.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky etická výchova prosociálnost etické klima kurikulum technologický skepticismus biofilní kultura
Klíčová slova anglicky Ethical education prosocial behaviour ethical climate technological scepticism biophile culture
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Slavomír Lesňák, PhD., učo 233657. Změněno: 28. 2. 2017 09:02.
Anotace
The study presents an analysis of the world of moral education in the Czech environment from its recorded beginnings to the current situation in the Czech Republic. The study contains two parts: In the first section, the authors give an account of the history of moral education and different views on it, while in the second section they analyse the current state of moral education. The authors examine the quality of moral education at primary and secondary schools according to the goals of curriculum documents issued by the Ministry of Education, Youth and Sport of the Czech Republic for schools’ ethical education programmes and subjects dealing with character development. Based on their own research, they compare set goals with practice, draw conclusions and give recommendations not only to primary and secondary schools, but also to higher education institutions, particularly in terms of introducing professional ethics tools and intensifying their use. The authors suggest expanding the ethical climate at schools to contain the atmosphere of recognition, biophile culture and technological scepticism.
Anotace česky
Text je sprievodcom sveta mravnej výchovy od jej zachytených počiatkov až po súčasný stav v ČR. V prvej časti sa autori stručne venujú histórii mravnej výchovy a názorov na ňu, v druhej časti analyzujú jej aktuálny stav v ČR. Skúmajú kvalitu mravnej výchovy podľa cieľov kurikulárnych dokumentov vydaných Ministerstvom školstva, mládeže a telovýchovy v ČR na základných a stredných školách cez program etickej výchovy a výchovných predmetov. Porovnávajú ciele s praxou na základe vlastného výskumu a vyvodzujú závery a odporúčania z hľadiska nielen pre základné a stredné, ale i vysoké školstvo a to hlavne z hľadiska zavedenia a zintenzívnenia používania nástrojov profesijnej etiky.
VytisknoutZobrazeno: 23. 9. 2024 22:05