2016
Political and Social Reflections of the Soviet Bloc in Didacticised Media and History Teaching
ŠTĚPÁNEK, KamilZákladní údaje
Originální název
Political and Social Reflections of the Soviet Bloc in Didacticised Media and History Teaching
Název česky
Politicko-společenské reflexe sovětského bloku v didaktizovaných médiích a výuce dějepisu.
Autoři
ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Czech-polish historical and pedagogical journal, Brno, Masaryk Univesity, Faculty of Education, 2016, 1803-6546
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60101 History
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/16:00091193
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
UT WoS
000393434000006
Klíčová slova anglicky
history teaching; didactics of history; postage stamps; historical film; Soviet Bloc; Cold War; propaganda; media studies
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 4. 2017 09:24, Dana Nesnídalová
V originále
This paper analyses didactic and methodical aspects of the application of visual and audio-visual media in the educational process. It making selective use of media reflecting politico-social phenomena in the Soviet Bloc. It also focuses on posters, postage stamps and television production as historical sources reflecting modern history in particular. On the basis of an the analysis of the topics covered by these media from the Cold War Era, the paper recommends the explanation of both historical phenomena and the mechanisms of propaganda and antipropaganda in history teaching. The paper also mentions ideological, socialisation and propagandist contexts. The described approach gives rise to an effective alternative educational medium that, first and foremost, reinforces interdisciplinary co-operation between school history and media studies.
Česky
Text příspěvku analyzuje didaktické a metodické aspekty uplatnění vizuálních a audiovizuálních médií v edukačním procesu. Výběrově využívá média reflektující politicko-společenské jevy v sovětském bloku. Zaměřuje se na plakáty, poštovní známky a televizní produkci zároveň jako historický pramen reflektující zejména moderní dějiny. Příspěvek na základě analýzy témat těchto médií z období studené války doporučuje v dějepisné výuce vysvětlovat nejen historické jevy, ale i mechanismy propagandy a protipropagandy. Zmiňovány jsou tedy souvislosti ideologické, socializační i propagandistické. Popsaným postupem vzniká účinné alternativní edukativní médium, které posiluje především mezioborovou kooperaci školní dějepis – mediální výchova.