J 2016

Political and Social Reflections of the Soviet Bloc in Didacticised Media and History Teaching

ŠTĚPÁNEK, Kamil

Základní údaje

Originální název

Political and Social Reflections of the Soviet Bloc in Didacticised Media and History Teaching

Název česky

Politicko-společenské reflexe sovětského bloku v didaktizovaných médiích a výuce dějepisu.

Autoři

ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Czech-polish historical and pedagogical journal, Brno, Masaryk Univesity, Faculty of Education, 2016, 1803-6546

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60101 History

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/16:00091193

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

UT WoS

000393434000006

Klíčová slova anglicky

history teaching; didactics of history; postage stamps; historical film; Soviet Bloc; Cold War; propaganda; media studies

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 4. 2017 09:24, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

This paper analyses didactic and methodical aspects of the application of visual and audio-visual media in the educational process. It making selective use of media reflecting politico-social phenomena in the Soviet Bloc. It also focuses on posters, postage stamps and television production as historical sources reflecting modern history in particular. On the basis of an the analysis of the topics covered by these media from the Cold War Era, the paper recommends the explanation of both historical phenomena and the mechanisms of propaganda and antipropaganda in history teaching. The paper also mentions ideological, socialisation and propagandist contexts. The described approach gives rise to an effective alternative educational medium that, first and foremost, reinforces interdisciplinary co-operation between school history and media studies.

Česky

Text příspěvku analyzuje didaktické a metodické aspekty uplatnění vizuálních a audiovizuálních médií v edukačním procesu. Výběrově využívá média reflektující politicko-společenské jevy v sovětském bloku. Zaměřuje se na plakáty, poštovní známky a televizní produkci zároveň jako historický pramen reflektující zejména moderní dějiny. Příspěvek na základě analýzy témat těchto médií z období studené války doporučuje v dějepisné výuce vysvětlovat nejen historické jevy, ale i mechanismy propagandy a protipropagandy. Zmiňovány jsou tedy souvislosti ideologické, socializační i propagandistické. Popsaným postupem vzniká účinné alternativní edukativní médium, které posiluje především mezioborovou kooperaci školní dějepis – mediální výchova.