2018
Bystanders’ supportive and passive responses to cyberaggression
MACHÁČKOVÁ, Hana, Lenka DĚDKOVÁ, Anna ŠEVČÍKOVÁ a Alena ČERNÁZákladní údaje
Originální název
Bystanders’ supportive and passive responses to cyberaggression
Autoři
MACHÁČKOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka DĚDKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Anna ŠEVČÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Alena ČERNÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Journal of School Violence, Abingdon, Routledge, Taylor & Francis Group, 2018, 1538-8220
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 1.962
Kód RIV
RIV/00216224:14230/18:00101952
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000429503700008
Klíčová slova anglicky
Adolescence; cyberaggression; cyberbullying; cyberbystanders
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 1. 2019 10:01, Mgr. Blanka Farkašová
Anotace
V originále
Bystanders in cyberaggression can support the victim, join the aggressor, or remain passive. We examined how supportive and passive adolescent Czech cyberbystanders (N = 443, ages 12–18) differ in terms of individual characteristics, emotional responses, and contextual factors. The most substantial distinguishing factor between the two groups turned out to be whether they had received a request to help the victim. After such a request, cyberbystanders supported the victim; moreover, most of those who had not been asked reported that they would have actively reacted to a request for help. The findings also showed the significant role of immediate empathic response, which increased the odds of support even after controlling for individual characteristics. The results are discussed with regard to prevention and intervention efforts.
Návaznosti
MUNI/M/1052/2013, interní kód MU |
|