2016
Reflexe jako nástroj změny komunikačního chování učitele: případová studie
ŠEĎOVÁ, KláraZákladní údaje
Originální název
Reflexe jako nástroj změny komunikačního chování učitele: případová studie
Název anglicky
Critical Refl ection as a Tool for Changing the Communication Behaviour
Autoři
ŠEĎOVÁ, Klára (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Pedagogika, Univerzita Karlova, 2016, 0031-3815
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/16:00100695
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
výuková komunikace; dialogické vyučování; vzdělávání učitelů; reflektivní rozhovory
Klíčová slova anglicky
teaching communication; dialogic teaching; teacher training; critically refl ective interviews
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 24. 4. 2019 10:43, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
V této studii podrobujeme analýze data získaná prostřednictvím reflektivních rozhovorů s učiteli v rámci vzdělávacího programu zaměřeného na změnu komunikačního chování učitelů. Klademe si otázku, jaký je obsah reflektivních rozhovorů a zda existuje korespondence mezi tímto obsahem a následnou změnou výuky. Ukazujeme, že jde o korespondenci selektivní, neboť učitel zapracovává do své výuky jen selektivně zvolené podněty z rozhovorů. Zároveň se zapracováním změny se jako nepředpokládaný důsledek typicky vynoří nový problém, který je předmětem kritické reflexe v dalším kroku. Dále ukazujeme, jak jsou reflektivní rozhovory formovány odlišným profesním viděním učitelů a výzkumníků a jak je přes toto odlišné profesní vidění možné dospět k souladu.
Anglicky
In this study we analyse data gathered through refl ective interviews with teachers as part of a training programme focused on changing the communication behaviour of teachers. We pose the question of the nature of the content of refl ective interviews and whether there is a correspondence between this content and subsequent change in teaching. We show that this is a selective correspondence, because the teacher incorporates into his teaching only selectively chosen suggestions from the interviews. At the same time, by the incorporation of the change a new problem typically emerges as an unanticipated consequence and this becomes the subject of critical refl ection in a next step. We also show how the refl ective interviews are formed by the diff erent professional visions of teachers and researchers and how despite these diff erent professional perspectives, a harmony can be achieved.
Návaznosti
GA13-23578S, projekt VaV |
|