Detailed Information on Publication Record
2016
Začínající učitelé a drop-out
PÍŠOVÁ, Michaela and Světlana HANUŠOVÁBasic information
Original name
Začínající učitelé a drop-out
Name in Czech
Začínající učitelé a drop-out
Name (in English)
Novice teachers and drop-out
Authors
PÍŠOVÁ, Michaela (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Světlana HANUŠOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova, 2016, 0031-3815
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/16:00088305
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
literární přehled; učitelé a drop-out; začínající učitel; míra drop-outu; objektivní determinanty drop-outu
Keywords in English
review of literature; teachers and drop-out; novice teacher; drop-out rate; objective determinants of drop-out
Tags
Reviewed
Změněno: 26/4/2017 09:25, Dana Nesnídalová
V originále
Jedním z faktorů ovlivňujících kvalitu vzdělávání je nedostatek učitelů, způsobený mj. vzrůstající mírou ztráty kvalifikovaných učitelů způsobené jejich odchodem z profese či přechodem na jinou školu, tzv. drop-outem. Nejohroženější profesní skupinou jsou přitom učitelé–novicové. Text nabízí literární přehled studií drop-outu začínajících učitelů v různých kulturních rámcích. Analýza studií byla zaměřena (1) na míru drop-outu začínajících učitelů a (2) na faktory, které drop-out způsobují, a to zejména na kontextuální proměnné – tzv. objektivní determinanty profesní dráhy v učitelství. Výsledky mohou být informativní pro českou odbornou veřejnost, pedagogický výzkum i vzdělávací politiku, které zatím drop-outu příliš pozornosti nevěnují. Cílem článku je proto iniciovat odbornou diskusi a výzkum k problematice drop-outu začínajících učitelů u nás.
In English
One of the factors influencing the quality of education is teacher shortage, caused, among other factors, also by an increasing rate of attrition of qualified teachers who drop-out from teaching profession or from their schools. The most vulnerable professional group are novice teachers. The text offers a literature review of studies focusing on novice teacher drop-out in different cultural contexts. The analysis of the studies aimed at (1) rate of novice teacher drop-out and (2) factors that cause drop-out, especially contextual variables, so-called objective determinants of teacher career path. The results can be informative for Czech experts, educational research and educational policy that have not paid too much attention to drop-out so far. The aim of the text is to initiate professional discussion and research concerning novice teacher drop-out in the Czech Republic.
Links
GA15-12956S, research and development project |
|